آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تجربیات: بوق موتورسیکلت بدون باطری

Salar Ghelich

کاربر vip
کاربر
2007-10-24
188
877
درود

حالا بیشتر پاسخ را گرفتم
پس اینجور فهمیدم که بوبین جرقه که درواقع بوبین هفتم است با سیم نازکی پیچیده شده و کنار یکی از ۶ بوبین پیچیده شده و به کنتاکت شماره ۶ متصله
اگه اشتباه درک کردم اصلاحم کن

سپاس
سلام. درست متوجه شدید.
اگر ترانزیستور های dc که در موتور های جدید استفاده شده را کنار بگذاریم موتور های تیپ 125 همگی ترانزیستور ac دارن.
همگی یک بوبین مستقل برای تولید ولتاژ دارند برای ترانزیستور که همون سیم مشکی خط قرمز هست.
بوبین های دیگر برای ولتاژ چراغ و شارژر باتری استفاده میشن که باز در سه نوع تقسیم میشن.
سه بوبین داخل روغن که باعث خنک شدن آن میشود. مثل موتور شیرویه قدیمی.
دونوع دیگر اصطلاح شارژر چهار سیم و پنج سیم هستن که در شدت جریان و وابستگی به باتری برای تثبیت ولتاژ متفاوت هستن.

اگر شما بخواهید ولتاژ جرقه شمع را افزایش بدید ساده ترین راه اینه که از کوءل (زیر باک) قوی تر استفاده کنید.
با گرفتن اهم اولیه و ثانویه میشه نوع قوی‌تر پیدا کرد.

در آخر عرض کنم اگر موتور شما از نوع بوبین داخل روغن نیست.
بهتره یک ست کامل برقی ژاپنی که استوک آن پیدا میشه بخرید و خیالتون رو راحت کنید.
بوبین کامل (به اصطلاح فلکه برق) مارک DENSO بعلاوه فلایول که آهنربای آن فوق العاده مهم است.
یونیت cdi ( به اصطلاح ترانزیستور) مارک Shindengen
کویل زیر باک مارک Stanley

درضمن به این نکته توجه کنید به غیر از این ست ژاپنی فابریک هندا cdi تایمینگ جرقه مناسبی ندارید و عملا دور موتور شما حدود سی درصد کمتره. (دلیل اصلی گاز خور . دور بالای ده هزار در دور موتور و سرعت بیشتر و راحت روشن شدن موتور هندا همینه.)

Sent from my MI 5 using Tapatalk
 
آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
73
132
منزل
رود

حالا بیشتر پاسخ را گرفتم
پس اینجور فهمیدم که بوبین جرقه که درواقع بوبین هفتم است با سیم نازکی پیچیده شده و کنار یکی از ۶ بوبین پیچیده شده و به کنتاکت شماره ۶ متصله
اگه اشتباه درک کردم اصلاحم کن
کاملا درسته
مشکل اونجا بود که این بوبین سیم نازک و تو ذهنت کوئل جا افتاده بود و طبق اون ذهنیت تحلبل میکردی
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
کاملا درسته
مشکل اونجا بود که این بوبین سیم نازک و تو ذهنت کوئل جا افتاده بود و طبق اون ذهنیت تحلبل میکردی

سلام. درست متوجه شدید.
اگر ترانزیستور های dc که در موتور های جدید استفاده شده را کنار بگذاریم موتور های تیپ 125 همگی ترانزیستور ac دارن.
همگی یک بوبین مستقل برای تولید ولتاژ دارند برای ترانزیستور که همون سیم مشکی خط قرمز هست.
بوبین های دیگر برای ولتاژ چراغ و شارژر باتری استفاده میشن که باز در سه نوع تقسیم میشن.
سه بوبین داخل روغن که باعث خنک شدن آن میشود. مثل موتور شیرویه قدیمی.
دونوع دیگر اصطلاح شارژر چهار سیم و پنج سیم هستن که در شدت جریان و وابستگی به باتری برای تثبیت ولتاژ متفاوت هستن.

اگر شما بخواهید ولتاژ جرقه شمع را افزایش بدید ساده ترین راه اینه که از کوءل (زیر باک) قوی تر استفاده کنید.
با گرفتن اهم اولیه و ثانویه میشه نوع قوی‌تر پیدا کرد.

در آخر عرض کنم اگر موتور شما از نوع بوبین داخل روغن نیست.
بهتره یک ست کامل برقی ژاپنی که استوک آن پیدا میشه بخرید و خیالتون رو راحت کنید.
بوبین کامل (به اصطلاح فلکه برق) مارک DENSO بعلاوه فلایول که آهنربای آن فوق العاده مهم است.
یونیت cdi ( به اصطلاح ترانزیستور) مارک Shindengen
کویل زیر باک مارک Stanley

درضمن به این نکته توجه کنید به غیر از این ست ژاپنی فابریک هندا cdi تایمینگ جرقه مناسبی ندارید و عملا دور موتور شما حدود سی درصد کمتره. (دلیل اصلی گاز خور . دور بالای ده هزار در دور موتور و سرعت بیشتر و راحت روشن شدن موتور هندا همینه.)

Sent from my MI 5 using Tapatalk

درود

بابت پاسخ و حوصله جناب دیوید و نیز حضرتعالی بینهایت سپاسگزارم و دقیقا فهمیدم چیه و مشکلم همون بود که جناب دیوید فرمودند و تصور میکردم منظور از بوبین با سیم نازک همان کوئل هست که حالا اصلاح شدم

اما بابت جستجوی قطعاتی که ولتاژ شمع بیشتر تولید بشه
قرار این نیست و نبود بلکه چون من قادرم هر سیستمی را تقویت کنم لذا میخوام با هر سیستمی که روی موتور نصب هست اینکارو بکنم و اگه عالیترین سیستم و با بالاترین ولتاژ جرقه هم هست میخوام همونم تقویت کنم که با نیش هندل روشن بشه و مطمئنم که میشه و البته مشغله زیادی دارم و باوجودیکه موتور را در پذیرایی ساختمان آوردم تا جونش گرم بشه و بلگه روشن بشه ولی فعلا نتونستم روشنش کنم و احتمالا باید اولین بار جوونی بیاد هل بده و به هر حال به بهترین شکل درستش میکنم با نیش هندل روشن بشه ولی زمانش مشخص نیست و باید وقت آزاد مناسب حاصل بشه.

از حوصله و پاسخ های شایسته جملگی دوستان سپاسگزارم و اتفاق و پیشرفت بعدی را گزارش میکنم


سپاس
 
آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
73
132
منزل
اگر شما بخواهید ولتاژ جرقه شمع را افزایش بدید ساده ترین راه اینه که از کوءل (زیر باک) قوی تر استفاده کنید.
با گرفتن اهم اولیه و ثانویه میشه نوع قوی‌تر پیدا کرد.

در آخر عرض کنم اگر موتور شما از نوع بوبین داخل روغن نیست.
بهتره یک ست کامل برقی ژاپنی که استوک آن پیدا میشه بخرید و خیالتون رو راحت کنید.
بوبین کامل (به اصطلاح فلکه برق) مارک DENSO بعلاوه فلایول که آهنربای آن فوق العاده مهم است.
یونیت cdi ( به اصطلاح ترانزیستور) مارک Shindengen
کویل زیر باک مارک Stanley
در این که قطعات ژاپنی کیفیت بالاتری دارند حرفی نیست ولی برند های غیر ژاپنی هم کیفیت قابل قبولی دارند
برای روشن شدن با نیش هندل، اگر قطعه ای معیوب نباشد و بخشهای تنظیمی ، دقیق تنظیم شده باشند مانند فیلر سوپاپ، پیچ سوخت و پیچ هوا کاربرات، فاصله شمع ، موتور حتی با قطعات غیر ژاپنی هم با نیم هندل روشن میشود
که نمونه حی و حاضر موتور خودم است
استاد غزال عزیز اگر جواب و نتیجه آن چند چک کردن را که پرسیده بودم بدهند خواهم گفت مشکل کجاست
شمع و باز کن و سرشمع وصل کن و شمع و بچسبون به بدنه هندل بزن ببین جرقه میزنه یا نه و جرقه قوی و با صدا هست یا نه؟
گاها یه قطعه که ارتباط غیر مستقیم داره عمل نمیکنه و موتور روشن نمیشه مثل سوئیچ
ولی موتور که روشن نشه یا مشکل جرقه و برق داره یا مشکل ترکیب مناسب سوخت که به کاربرات و رابط گلویی کاربرات به انجین مربوط میشه و یا مشکل قسمت احتراقه که به رینگ، آب بندی و کیپ بودن سوپاپ ها و فیلر سوپاپ ها مربوط میشه
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
در این که قطعات ژاپنی کیفیت بالاتری دارند حرفی نیست ولی برند های غیر ژاپنی هم کیفیت قابل قبولی دارند
برای روشن شدن با نیش هندل، اگر قطعه ای معیوب نباشد و بخشهای تنظیمی ، دقیق تنظیم شده باشند مانند فیلر سوپاپ، پیچ سوخت و پیچ هوا کاربرات، فاصله شمع ، موتور حتی با قطعات غیر ژاپنی هم با نیم هندل روشن میشود
که نمونه حی و حاضر موتور خودم است
استاد غزال عزیز اگر جواب و نتیجه آن چند چک کردن را که پرسیده بودم بدهند خواهم گفت مشکل کجاست
شمع و باز کن و سرشمع وصل کن و شمع و بچسبون به بدنه هندل بزن ببین جرقه میزنه یا نه و جرقه قوی و با صدا هست یا نه؟
گاها یه قطعه که ارتباط غیر مستقیم داره عمل نمیکنه و موتور روشن نمیشه مثل سوئیچ
ولی موتور که روشن نشه یا مشکل جرقه و برق داره یا مشکل ترکیب مناسب سوخت که به کاربرات و رابط گلویی کاربرات به انجین مربوط میشه و یا مشکل قسمت احتراقه که به رینگ، آب بندی و کیپ بودن سوپاپ ها و فیلر سوپاپ ها مربوط میشه

درود
بابت پیگیری ستودنی شما بینهایت سپاسگزارم
ولی همون مشکل ترکیب هوا سوخت باعث اختلال هست بطوریکه همیشه اینطور بود که اگه با چند هندل روشن نمیشد دیگه بجز هل دادن روشن نمیکرد

دیشب ترانزیستور را عوض کردم یک لحظه کوتاه خواست روشن بشه ولی نشد که نشد
چند روزه آوردمش توی پذیرایی که گرم بشه و بهتر روشن بشه
اگه کاربراتور هم بخرم احتمالا قبل از تنظیمات لازم که که باید پس از روشن شدن انجام بشه ، همین مشکل را داره
اما دو نقشه کنار هم که ارسال فرمودید نقشه سمت چپ متعلق به موتورهای دیگری است چون کنتاکت ۶ با ۱۲ ولت dc کار میکنه ولی سمت راستی خودشه و به بوبینی که فرمودید ، سیم نازکه متصل میشه

ضمنا اینکه فرمودید اگه همه چی میزون باشه با نیش هندل روشن میشه اینو قبول ندارم
زیرا بنزین در هوای سرد دیرتر روشن میشه و لذا چه موتور و چه ماشین در هوای سرد دیر روشن میشه و نیاز به شعله قویتری داره که در حالت دائمی قابل استفاده نیست و زودتر کوئل و شمع را خراب میکنه ولی برای لحظه استارت عالیه و سریع روشن میشه

سپاس

[/QUOTE]
cdi-unit-circuit-diagram-inspirational-6-pin-cdi-box-wiring-diagram-awesome-cdi-is-it-ac-or-dc-diagram-of-cdi-unit-circuit-diagram.jpg
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
در این که قطعات ژاپنی کیفیت بالاتری دارند حرفی نیست ولی برند های غیر ژاپنی هم کیفیت قابل قبولی دارند
برای روشن شدن با نیش هندل، اگر قطعه ای معیوب نباشد و بخشهای تنظیمی ، دقیق تنظیم شده باشند مانند فیلر سوپاپ، پیچ سوخت و پیچ هوا کاربرات، فاصله شمع ، موتور حتی با قطعات غیر ژاپنی هم با نیم هندل روشن میشود
که نمونه حی و حاضر موتور خودم است
استاد غزال عزیز اگر جواب و نتیجه آن چند چک کردن را که پرسیده بودم بدهند خواهم گفت مشکل کجاست
شمع و باز کن و سرشمع وصل کن و شمع و بچسبون به بدنه هندل بزن ببین جرقه میزنه یا نه و جرقه قوی و با صدا هست یا نه؟
گاها یه قطعه که ارتباط غیر مستقیم داره عمل نمیکنه و موتور روشن نمیشه مثل سوئیچ
ولی موتور که روشن نشه یا مشکل جرقه و برق داره یا مشکل ترکیب مناسب سوخت که به کاربرات و رابط گلویی کاربرات به انجین مربوط میشه و یا مشکل قسمت احتراقه که به رینگ، آب بندی و کیپ بودن سوپاپ ها و فیلر سوپاپ ها مربوط میشه

درود بر دیوید عزیز بابت پیگیری مستمر

فعلا موتور من روشن نشده اما با احتمال زیاد این شیوه باعث افزایش دو برابری جرقه میشه که خیلی ساده است و میتونی تست و گزارش کنی وگرنه باید زمانیکه موتورم روشن شد خودم تست کنم

کافیه یک خازن سرامیک حدود ۱.۵ الی ۲ میکرو ۱۰۰۰ ولتی و یا حدود ۶۰۰ ولتی تهیه کنی
سیم مشکی خط قرمز که از بوبین میاد و به کنتاکت ۶ متصل میشه این سیم را قیچی کن و این خازن را بین دو سر سیم که قیچی کردی بگذار ببین جرقه دو برابر میشه یا نه ؟
اگه شعله جرقه قوی بشه هنوز پا روی هندل نذاشتی از ترسش روشن میشه:adoration::khandehhhh:
البته بعد از اینکه جواب گرفتیم باید براش کلید بذاریم که بعد از روشن شدن بحالت عادی برگرده
همین شیوه افزایش ولتاژ جرقه را روی ماشین استفاده کردم

سپاس

نمونه ۱ میکرو ۶۳۰ ولت

IMG_20190107_175926_715.jpg
 
آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
73
132
منزل
کافیه یک خازن سرامیک حدود ۱.۵ الی ۲ میکرو ۱۰۰۰ ولتی و یا حدود ۶۰۰ ولتی تهیه کنی
سیم مشکی خط قرمز که از بوبین میاد و به کنتاکت ۶ متصل میشه این سیم را قیچی کن و این خازن را بین دو سر سیم که قیچی کردی بگذار ببین جرقه دو برابر میشه یا نه ؟
من یه خازن الکترولیت 150 میکرو 400 ولتی وصل کرده بودم که به نظرم خوب جواب داده و اینجا هم مطرح کردم ولی فرمودید بعیده یه خازن به تنهایی تغیری بتونه ایجاد کنه

البته بعد از اینکه جواب گرفتیم باید براش کلید بذاریم که بعد از روشن شدن بحالت عادی برگرده
چرا؟ مگه بصورت دائمی مشکلی داره؟
در ضمن اگه محل سکونت تهرانه اطلاع بده بیام روشن کنم بدون هل دادن ??????????????????
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
من یه خازن الکترولیت 150 میکرو 400 ولتی وصل کرده بودم که به نظرم خوب جواب داده و اینجا هم مطرح کردم ولی فرمودید بعیده یه خازن به تنهایی تغیری بتونه ایجاد کنه


چرا؟ مگه بصورت دائمی مشکلی داره؟
در ضمن اگه محل سکونت تهرانه اطلاع بده بیام روشن کنم بدون هل دادن ������������������

درود

بابت اظهار لطف بیدریغ شما بینهایت سپاسگزارم
اما در خصوص امکان بعیدی که عرض کردم
اولا بروز خطا در الکترونیک فوق العاده زیاده بطوریکه زبده ترین طراحان بعد از طراحی ناگزیر به اصلاح مکرر طرح میشن و خطای من بیشتر از دیگرانه
یعنی محاسبات علمی طراحی هیچوقت منجر به توفیق نمیشه بلکه با عملی کردن ایده اولیه ، تازه نقاط ضعف و قوت طراحی مشخص میشه که باید اصلاح بشه

ثانیا عین جمله شما رو پیدا کردم که این بود
مشکی خط قرمز را از فیش متصل جدا میکنیم یک سیم خازن به مشکی بوبین و سیم دیگر خازن به فیشی که مشکی به ان وصل بود متصل میکنیم، با هندل لامپ led روشن شد که هیچ وگرنه سیمها را جابجا میکنیم
که الان هم با توجه به بررسی نقشه کاملا مطمئنم با روشی که فرمودید اصلا روشن هم نمیشه زیرا اگر یک پایه خازن به سیاه یا گراند متصل بشه موجب تضعیف شدید ولتاژ میشه
شاید بشکل دیگری استفاده کرده بودی

ثالثا بعیده یعنی احتمالش ضعیفه و محال ندونستم زیرا از نقشه اطلاعی نداشتم.

در ضمن بصورت دائمی اشکال داره زیرا ولتاژ شمع حدود دو برابر میشه و با گاز زیاد و در سرعت بالا قابل تحمل نمیشه و لذا کوئل و شمع و غیره صدمه می بینه
لذا فقط برای استارت مفیده و پس از روشن شدن باید بحالت عادی برگرده .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

David54

کاربر
2016-12-15
73
132
منزل
با روشی که فرمودید اصلا روشن هم نمیشه زیرا اگر یک پایه خازن به سیاه یا گراند متصل بشه موجب تضعیف شدید ولتاژ میشه
مشکی خط قرمز همون تک سیم شمعه که به 6ترانزیستور وصل میشه
منظور از گراند چیه؟، یعنی همون اتصال بدنه؟
اگه منظور از گراند اتصال بدنه باشه، مشکی خط قرمز اتصال بدنه نیست که

در ضمن اگه محل سکونت تهرانه اطلاع بده بیام روشن کنم بدون هل دادن
❓❓❓#$V^86#$V^86:eek:k:
 

David54

کاربر
2016-12-15
73
132
منزل
چرا استاد غزال ژنرال 5ستاره طلایی هستید ولی من تک ستاره حلبی
پس کی حلبی من طلایی میشه و کی تک من جغت میشه؟؟؟؟
 
بالا