آی پی امداد
abtahi

درخواست راهنمایی برای ابدی کردن عمر لامپ led پارس اروند 20w

arashn

کاربر
2008-07-26
27
101
با درود
ممنون میشم اساتید راهنمایی بفرمایید با تغییر کدام مقاومت و با چه اهمی می تونم ولتاژ رو کاهش بدم
نا گفته نمونه که میزان مقاومت r3 روی برد کمتر از 3 اهم هست
ولتاژ خروجی برد در زمان بی باری 253 و هنگام اتصال ال ای دی ها که یکیشون به علت سوختن شورت شده 127 ولت می باشد.
 

پیوست‌ها

  • 551.1 کیلوبایت بازدیدها: 282

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
با درود
ممنون میشم اساتید راهنمایی بفرمایید با تغییر کدام مقاومت و با چه اهمی می تونم ولتاژ رو کاهش بدم
نا گفته نمونه که میزان مقاومت r3 روی برد کمتر از 3 اهم هست
ولتاژ خروجی برد در زمان بی باری 253 و هنگام اتصال ال ای دی ها که یکیشون به علت سوختن شورت شده 127 ولت می باشد.

درود
از روشی که در تاپیک مربوطه اعلام شد استفاده کن اینجا
https://www.irantk.ir/threads/10562...D-را-ابدی-کنید?p=593101&viewfull=1#post593101
باید مقاومت بزرگتری جایگزین کنی که نور لامپ ها اندکی کمتر از نرمال بشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

arashn

کاربر
2008-07-26
27
101
درود
از روشی که در تاپیک مربوطه اعلام شد استفاده کن اینجا
https://www.irantk.ir/threads/10562...D-را-ابدی-کنید?p=593101&viewfull=1#post593101
باید مقاومت بزرگتری جایگزین کنی که نور لامپ ها اندکی کمتر از نرمال بشه.

سپاس
درود
ممنون بابت راهنمایتون
بله پست مربوطه رو مطالعه کردم اما سوال اینه که به دلیل محدود بودن موجودی مقاومت هام و نداشتن مقاومت آجری مربوط میشه برای جلوگیری از آسیب ال ای دی ها هنگام تست مقاومت های مختلف، ال ای دی ها رو جدا کرده و در حالت بی باری خروجی تغذیه رو چک کرد تا اندکی ولتاژ کم بشه؟
با توجه به اینده مدار جوری طراحی شده که جریان رو ثابت نگه داره رفتار درایور بعد از تغییر مقاومت چطوره؟ ولتاژ بالا میره یا پایین؟
میشه رنج تقریبی میزان اهم مقاومت برای استفاده در این برد با توجه به ولتاژ خروحی در زمان بی باری و زیر بار با توجه به مقادیر پست بالا بفرمایید؟
می بخشید اگه سوالاتم زیاد شد چون اولین باره که دارم این کار رو می کنم می خوام خدایی نکرده ال ای دی ها آسیب نبینه چون یدک ندارم و تو این شرایط کرونا هم بیرون رفتن مشکل.
ممنون
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
درود
ممنون بابت راهنمایتون
بله پست مربوطه رو مطالعه کردم اما سوال اینه که به دلیل محدود بودن موجودی مقاومت هام و نداشتن مقاومت آجری مربوط میشه برای جلوگیری از آسیب ال ای دی ها هنگام تست مقاومت های مختلف، ال ای دی ها رو جدا کرده و در حالت بی باری خروجی تغذیه رو چک کرد تا اندکی ولتاژ کم بشه؟
با توجه به اینده مدار جوری طراحی شده که جریان رو ثابت نگه داره رفتار درایور بعد از تغییر مقاومت چطوره؟ ولتاژ بالا میره یا پایین؟
میشه رنج تقریبی میزان اهم مقاومت برای استفاده در این برد با توجه به ولتاژ خروحی در زمان بی باری و زیر بار با توجه به مقادیر پست بالا بفرمایید؟
می بخشید اگه سوالاتم زیاد شد چون اولین باره که دارم این کار رو می کنم می خوام خدایی نکرده ال ای دی ها آسیب نبینه چون یدک ندارم و تو این شرایط کرونا هم بیرون رفتن مشکل.
ممنون

درود

باری متصل نباشه ولتاژ خروجی حداکثر میشه و با تغییر مقاومت ، ولتاژ خروجی تغییر نمیکنه .
لامپ ۴۰ وات تنگستنی قدیمی بجای مقاومت آجری ، بعنوان بار استفاده کن
تغییر مقاومت باید متناسب با تعداد لامپ های سوخته باشه و عملا باید مقاومت های مختلف را تست کنی
لامپی که دو مقاومت موازی داره ، یکی رو آزاد کن و لامپهای خودشو متصل کن ببین نورش چطوره ؟
نگران نباش نمیسوزه

سپاس
 

arashn

کاربر
2008-07-26
27
101
درود

باری متصل نباشه ولتاژ خروجی حداکثر میشه و با تغییر مقاومت ، ولتاژ خروجی تغییر نمیکنه .
لامپ ۴۰ وات تنگستنی قدیمی بجای مقاومت آجری ، بعنوان بار استفاده کن
تغییر مقاومت باید متناسب با تعداد لامپ های سوخته باشه و عملا باید مقاومت های مختلف را تست کنی
لامپی که دو مقاومت موازی داره ، یکی رو آزاد کن و لامپهای خودشو متصل کن ببین نورش چطوره ؟
نگران نباش نمیسوزه

سپاس
ممنوم حتما امتحان می کنم
فقط اگه اشتباه نکنم ما دنیال کاهش جربان هستیم نه کاهش ولتاژ خروجی چون با توجه به رابطه قانون اهم با افزایش مقاومت جریان کاهش پیدا می کنه و ولتاز افزایش
اگه اینکوره باید پست اولم رو اصلاح کنم آخه اونجا گفتم چطور ولتاژ رو میشه کم کرد
 

arashn

کاربر
2008-07-26
27
101
درود
از روشی که در تاپیک مربوطه اعلام شد استفاده کن اینجا
https://www.irantk.ir/threads/10562...D-را-ابدی-کنید?p=593101&viewfull=1#post593101
باید مقاومت بزرگتری جایگزین کنی که نور لامپ ها اندکی کمتر از نرمال بشه.

سپاس
با درود استاد بنده نزدیک ترین مقاومتی که به 2.2 اهم روی این مدار داشتم مقاومت 2.7 smd بود که ولتاژ خروحی زیر بار رو از 127 به 124 کاهش داد که فکر می کنم این میزان کاهش ناکافی باشه و می خوام طبق توضیحاتتون در پست زیر برای جبران کسری مقاومت و رسیدن به میزان نور یا ولتاژ مورد نظر ، یک مقاومت 30 کیلو رو با led ها موازی کنم اما نیاز به راهنمایی بیشترتون دارم که چطور باید انچام بشه؟
https://www.irantk.ir/threads/105629-عمر-لامپ-های-روشنایی-LED-را-ابدی-کنید?p=598811#post598811
نا گفته نمونه که مقاومت 10 اهم هم داشتم که به جاب 2.2 گذاشتم و ولتاژ رو به 60 رسوند و اصلا led ها روشن نشدن
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
با درود استاد بنده نزدیک ترین مقاومتی که به 2.2 اهم روی این مدار داشتم مقاومت 2.7 smd بود که ولتاژ خروحی زیر بار رو از 127 به 124 کاهش داد که فکر می کنم این میزان کاهش ناکافی باشه و می خوام طبق توضیحاتتون در پست زیر برای جبران کسری مقاومت و رسیدن به میزان نور یا ولتاژ مورد نظر ، یک مقاومت 30 کیلو رو با led ها موازی کنم اما نیاز به راهنمایی بیشترتون دارم که چطور باید انچام بشه؟
https://www.irantk.ir/threads/105629-عمر-لامپ-های-روشنایی-LED-را-ابدی-کنید?p=598811#post598811
نا گفته نمونه که مقاومت 10 اهم هم داشتم که به جاب 2.2 گذاشتم و ولتاژ رو به 60 رسوند و اصلا led ها روشن نشدن

درود

در لامپ شما نیازی به مقاومت بزرگ نیست.
در اتومبیل هایی که دنده اتوماتیک هستند برای تیک آف و شتاب های بالا باید ابتدا از حالت اتوماتیک خارج کنید تا بتوانید از دنده دلخواه استفاده کنید.
اما اتومبیل شما دنده اتوماتیک نیست ولی دسته دنده کوتاهه و میخوای دسته دنده مناسب جایگزین کنی که دستت بهش برسه ولی دسته دنده مناسب نداری
لذا میخوای از حالت اتوماتیک خارج کنی و بعد ببینی دسته دنده مناسب نداری که دنده دلخواه انتخاب کنی ؟
وقتی خودش اتوماتیک نیست چطور از حالت اتوماتیک خارج میکنید و چرا اصلا باید به این موضوع بیهوده فکر کنی و قبل از هر کار بیهوده ببین که دسته دنده مناسب نداری و تهیه کن

کافیه مقاومت مناسب تهیه کنی

میگی من مقاومت مناسب ندارم بنابرین لامپی که شرایط مهیا داره ابتدا شرایط را مهیا میکنم و بعد که باید مقاومت نمونه گیر را تغییر دهم می بینم مقاومت مناسب ندارم ؟

بدون زور الکی ببین مقاومت مناسب نداری و تهیه کن .

سپاس
 

arashn

کاربر
2008-07-26
27
101
درود

در لامپ شما نیازی به مقاومت بزرگ نیست.
در اتومبیل هایی که دنده اتوماتیک هستند برای تیک آف و شتاب های بالا باید ابتدا از حالت اتوماتیک خارج کنید تا بتوانید از دنده دلخواه استفاده کنید.
اما اتومبیل شما دنده اتوماتیک نیست ولی دسته دنده کوتاهه و میخوای دسته دنده مناسب جایگزین کنی که دستت بهش برسه ولی دسته دنده مناسب نداری
لذا میخوای از حالت اتوماتیک خارج کنی و بعد ببینی دسته دنده مناسب نداری که دنده دلخواه انتخاب کنی ؟
وقتی خودش اتوماتیک نیست چطور از حالت اتوماتیک خارج میکنید و چرا اصلا باید به این موضوع بیهوده فکر کنی و قبل از هر کار بیهوده ببین که دسته دنده مناسب نداری و تهیه کن

کافیه مقاومت مناسب تهیه کنی

میگی من مقاومت مناسب ندارم بنابرین لامپی که شرایط مهیا داره ابتدا شرایط را مهیا میکنم و بعد که باید مقاومت نمونه گیر را تغییر دهم می بینم مقاومت مناسب ندارم ؟

بدون زور الکی ببین مقاومت مناسب نداری و تهیه کن .

سپاس
با درود
ممنون بابت راهنمایی تون و وقتی که می ذارین.
والا اگر منظورتون از خودرو اتومات درایور دارای آیسی برای ثابت نگه داشتن اتومات جریانه که اگه اشتباه نمی کنم از همین نوع است اگر برداشتم درست باشه.
حال با توجه به مشخصات لامپ و ولتاژ خروجی به نظر شما مقاومت در محدوده 5 اهم مناسبه؟ چون مقاومت 3 اهم، 7 ولت کاهش ولتاژ داد و 10 اهم اصلا روشن نکرد.
با توجه به این که تشخیص چشمی لومن نور ساطح شده از لامپ در مقایسه با نور اولیه دشواره آیا محدوده ولتاژ کاهشی برای ولتاژ خروجی مد نظرتون هست و قاعده ایی داره یا کماکان نظرتون رو تشخیص چشمی هست؟
و اینکه استفاده از مقاومت 10 تا 30 کیلو اهم در خروجی درایور چه موقع ای توجیه پیدا میکنه زمانی که تنوع مقاومت برای مقاومت های موازی داریم یا محدودیت؟ یا اصلا دلیل دیگری دارد؟
شرمنده اگر تعداد سوالات زیاد شد، به خاطر سواد اندک اینحانب در این زمینه و اشتیاق برای یادگیریست ،ممنون میشم استاد عزیز اگر توضیح بفرمایین.
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
با درود
ممنون بابت راهنمایی تون و وقتی که می ذارین.
والا اگر منظورتون از خودرو اتومات درایور دارای آیسی برای ثابت نگه داشتن اتومات جریانه که اگه اشتباه نمی کنم از همین نوع است اگر برداشتم درست باشه.
حال با توجه به مشخصات لامپ و ولتاژ خروجی به نظر شما مقاومت در محدوده 5 اهم مناسبه؟ چون مقاومت 3 اهم، 7 ولت کاهش ولتاژ داد و 10 اهم اصلا روشن نکرد.
با توجه به این که تشخیص چشمی لومن نور ساطح شده از لامپ در مقایسه با نور اولیه دشواره آیا محدوده ولتاژ کاهشی برای ولتاژ خروجی مد نظرتون هست و قاعده ایی داره یا کماکان نظرتون رو تشخیص چشمی هست؟
و اینکه استفاده از مقاومت 10 تا 30 کیلو اهم در خروجی درایور چه موقع ای توجیه پیدا میکنه زمانی که تنوع مقاومت برای مقاومت های موازی داریم یا محدودیت؟ یا اصلا دلیل دیگری دارد؟
شرمنده اگر تعداد سوالات زیاد شد، به خاطر سواد اندک اینحانب در این زمینه و اشتیاق برای یادگیریست ،ممنون میشم استاد عزیز اگر توضیح بفرمایین.

درود

بزرگوار اگه سوالات نامرتبط داری بعد از حل مشکل مطرح کن .
چندمین باره در مورد ۳۰ کیلو سوال میکنی که هیچ ارتباطی با لامپ شما نداره معذالک با اینکه کاملا توضیح دادم و پاسخ عامیانه هم دادم و اتومبیل را مثال زدم که اگه دنده اتوماتیک بود باید ابتدا دنده غیراتوماتیک درست کنی بعد تغییرات لازم را اعمال کنی ولی چند بار در دو تاپیک سوال میکنی اتومبیلم دنده اتوماتیک نیست ولی میخوام اتوماتیک نباشه لذا ۳۰ کیلو را چکار کنم که ماشینم اتوماتیک نباشه
عزیزم اتومبیلی که اتوماتیک نیست نیاز نیست غیراتوماتیک کنی خودش غیراتوماتیکه و لذا ۳۰ کیلو به کارت نمیاد ولی دوباره سوال کردی.

اگه میخوای برای لامپ هایی که استثنائا نیاز میشه بدانی اشکال نداره اما اول موضوعی که برای این مشکلت باید بدانی متوجه شو و مشکلو حل کن و نهایتا سوالات نامرتبط بپرس
۳۰ کیلو در لامپ شما موثر نیست

میگی با ۳ اهم حدود ۷ ولت افت کرد و با ۱۰ اهم روشن نشد .
اینم قبلا توضیح دادم که باید مقاومت های مختلف تست کنی
ولی میگی آخه مقاومت دیگه ندارم .
مجددا گفتم باید تهیه کنی و با ۳۰ کیلو کاری انجام نمیشه.
لااقل ۳ اهمی را با ۲.۲ که داری سری کن و اگه ولتاژ بیش از حد کم شد ۱۰ اهمی را با کل ۵.۲ موازی کن و اگه نشد مقاومت های مختلف تهیه کن و یا ۱ اهم ۱ اهم باهاش سری کن

میگی راهی وجود نداره یهو بگی چه مقاومتی میخواد که اذیت نشم و بی زحمت درست بشه
اما اگه راهی بلد بودم اینقدر عقل دارم که با یک پست موضوع را حل کنم و اینقدر توضیح ندم

میگی راهی بگو نیاز به تست چشمی هم نباشه
اگه میخوای چشمت اذیت نشه متناسب با تعداد لامپ هایی که شورت کردی باید ولتاژ را کم کنی .

اگر نمیدونی چند ولت باید کم بشه ببین چند لامپ بوده و چند تا چند تا موازی هستند و ابتدا ولتاژ خروجی چند ولت بوده و چند لامپ شورت کردی تا بهت بگم باید ولتاژ خروجی چند ولت باشه .

بازم تاکید میکنم باید چند مقاومت حدود ۱ الی ۴ اهم تهیه کنی و ۳۰ کیلو را هم ولش کنی
من خودم ۳۰ کیلو را برای لامپ دیگری پیشنهاد کردم و خودم میگم به درد شما نمیخوره لااقل آخر کار سوال کن.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

arashn

کاربر
2008-07-26
27
101
با درود مجدد
لازم دونستم تجربیاتم رو با دوستان درمیان بذارم
خوشبختانه هر دولامپ 20 و 30 واتی با افزایش مقاومت و اتصال کوتاه ال ای دی های سوخته درست شدن و فعلا دارن کار می کنن
لامپ 20 واتی که یک مقاومت 1.5 اهمی داشت رو با یک مقاومت حدود 2.5 اهمی سری کردم که مجموعا حدود 4 اهم شد و ولتاز زیر بار از127 به 119 کاهش پیدا کرد
ناگفته نمونه همونطور که احتمال می دادم موازی کردن مقاومت 10 تا 30 کیلو اهم با خروجی درایور اصلا تغییری در ولتاژ خروجی ایجاد نکرد و اتصال اونها به صورت سری هم، ولتاژ رو تا 109 ولت می رسوند که خیلی کم بود و حتی با مقاومت 1 کیلو اهم این ولتاژ کم و موجب چشمک زدن led ها می شد.
و اما در ارتباط با لامپ 30 واتی پارس شهاب که تصاویرش رو تو پستی در آدرس زیر می تونید ببینید:
https://www.irantk.ir/threads/106432-درخواست-راهنمایی-برای-ابدی-کردن-عمر-لامپ-led-پارس-شهاب-30w
با حذف یکی از مقاومت های سری کوچکتر حدودا 1.5 اهمی، ولتاژ از 172 به 157 ولت کاهش پیدا کرد یعنی حدود 15 ولت کاهش که نور قابل قبولی هم داره.
نکته دیگه چون این لامپ قرار در فضای داخلی استفاده بشه احتمال نفوذ آب صفره و به نسبت 20 واتی جسه بزرگتر و گرمای بیشتری تولید می کنه چند سوراخ با مته در قسمت فوقانی ایجاد کردم تا به خنک تر شدن ال ای دی ها کمک کنه و چون فرم لامپ استوانه ایی هست اصلا دیده نمی شن حفره ها.
امید وارم مفید باشه
 
آخرین ویرایش:
بالا