آی پی امداد
abtahi

نحوه تست دیود خراب اما در ظاهر سالم!

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,569
7,146
IRANTK
با سلام و احترام خدمت همکاران گرامی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قطعه‌ای را تست کرده‌اید و ظاهراً سالم بوده، اما بعد از تعویض آن، مشکل دستگاه برطرف شده است.
بعد از این اتفاق، شاید با خودتان فکر کرده باشید:
«اگر این مشکل در بردی دیگر پیش بیاید که چندین عدد از همین قطعه روی آن وجود دارد، آیا باید همه را تعویض کنم، یا می‌توانم با تست، همان قطعه معیوب را پیدا کنم و فقط همان را تعویض کنم؟»

به این پدیده «نشتی قطعه» گفته می‌شود.
سؤال اینجاست: چطور می‌توان این نشتی را تشخیص داد؟


با مولتی‌مترهای معمولی (چه دیجیتال و چه آنالوگ) معمولاً این نوع نشتی قابل تشخیص نیست، هرچند مولتی‌مترهای آنالوگ در برخی موارد می‌توانند بهتر عمل کنند.

تعمیرکاران برد ماشین لباسشویی‌های مدل دوو و اسنوا احتمالاً با این ایراد آشنا هستند: در یکی دو مدل خاص، دستگاه پس از چند دقیقه کار خاموش می‌شود. علت در این موارد معمولاً خرابی «دیود فست یکسوکننده ترانس تغذیه» است و با تعویض آن، مشکل برطرف می‌شود.

نکته جالب اینجاست که این دیود با مولتی‌مترهای موجود (چه دیجیتال، چه آنالوگ) کاملاً سالم به نظر می‌رسد؛ حتی مقایسه آن با یک دیود سالم هم تفاوتی نشان نمی‌دهد. بنابراین، تشخیص خرابی آن با روش‌های رایج ممکن نیست.

سؤال من از شما همکاران محترم این است:
با توجه به اینکه مشکل در این دیودها هنگام «زیر بار رفتن» و عبور نکردن جریان مناسب ظاهر می‌شود، آیا روشی وجود دارد که بتوان این دیودها را دقیقاً تست کرد، بدون اینکه مجبور باشیم به‌صورت شانسی آن‌ها را تعویض کنیم؟


سپاس از همراهی شما.
 

NICHICON

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
vip افتخاری
کاربر
2012-03-01
1,520
12,166
به نام خدا
مولتی متر روی اهم قرار بدید آخرین مقدار (مگا)
به صورت معکوس پراب قرار بدید هیچ گونه اهمی نباید وجود داشته باشد
اگر اهم دارید قطعا نشتی دارد
 

morteza khod

VIP+ افتخاری
کاربر
2017-08-01
2,720
5,132
سلام بنده دوروز پیش یک مورد ترانزیستور برام پیش آمد که با اهمتر چند بار تست کردم سالم بود ولی با تستر دیود نشان میداد .
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
3,629
12,911
سلام
فقط نشتی نیست .عیوب مختلفی میتونه باشه که با تست گرم یا تستر مشخص میشه.
در تست گرم دیود را با یک مصرف کننده سری کرده به صورتی که در آخرین حد تحملش باشه و افت ولتاژ در حالت مستقیم و معکوس اندازه گیری میشه.در تست گرم لحیم سردی و تخریب یا همجوشی p و n قابل تشخیصه

.معمولا در شکستگی هایی که بر اثر تنش حرارتی رخ میده پارامتر خازنی دیود تغییر می کنه که با تستر هایی مثل t4 قابل تشخیصه

از نظر ظاهری هم رنگ چنین دیودهایی بر اثر حرارت نسبت به نوع سالم تغییر کرده و به خاکستری قهوه ای مایل میشه و محل اتصال روی برد هم اثر حرارت غیر معمول وجود داره

این نوشته و سوال جواب های بعدی را هم که از استاد غزال به یادگار مونده مطالعه کنید
نوشته در موضوع 'معماهای آموزشی' https://www.irantk.ir/threads/معماهای-آموزشی.36756/post-756786
نوشته در موضوع 'معماهای آموزشی' https://www.irantk.ir/threads/معماهای-آموزشی.36756/post-756692
 
آخرین ویرایش:

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,569
7,146
IRANTK
به نام خدا
مولتی متر روی اهم قرار بدید آخرین مقدار (مگا)
به صورت معکوس پراب قرار بدید هیچ گونه اهمی نباید وجود داشته باشد
اگر اهم دارید قطعا نشتی دارد
سلام و عرض ادب خدمت مهندس گرامی
باتوجه به اینکه چندین بار این اتفاق برای من افتاده بود این بار این دیود رو نگه داشتم تا کالبد شکافی کنم.:)
بله کاملا درسته میتواند نشتی اهم داشته باشه اما متاسفانه این مورد رو چک کردم نشتی اهمی نداشتیم چه آنالوگ و چه دیجیتال!
سپاس از مشارکت شما
 

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,569
7,146
IRANTK
سلام
فقط نشتی نیست .عیوب مختلفی میتونه باشه که با تست گرم یا تستر مشخص میشه.
در تست گرم دیود را با یک مصرف کننده سری کرده به صورتی که در آخرین حد تحملش باشه و افت ولتاژ در حالت مستقیم و معکوس اندازه گیری میشه.در تست گرم لحیم سردی و تخریب یا همجوشی p و n قابل تشخیصه

معمولا در شکستگی هایی که بر اثر تنش حرارتی رخ میده پارامتر خازنی دیود تغییر می کنه که با تستر هایی مثل t4 قابل تشخیصه


از نظر ظاهری هم رنگ چنین دیودهایی بر اثر.معمولا در شکستگی هایی که بر اثر تنش حرارتی رخ میده پارامتر خازنی دیود تغییر می کنه که با تستر هایی مثل t4 قابل تشخیصه حرارت نسبت به نوع سالم تغییر کرده و به خاکستری قهوه ای مایل میشه و محل اتصال روی برد هم اثر حرارت غیر معمول وجود داره

این نوشته و سوال جواب های بعدی را هم که از استاد غزال به یادگار مونده مطالعه کنید
نوشته در موضوع 'معماهای آموزشی' https://www.irantk.ir/threads/معماهای-آموزشی.36756/post-756786
نوشته در موضوع 'معماهای آموزشی' https://www.irantk.ir/threads/معماهای-آموزشی.36756/post-756692
با سلام و احترام خدمت جناب مهندس محمدی بزرگوار
سپاس از مشارکت شما
در تست گرم دیود را با یک مصرف کننده سری کرده به صورتی که در آخرین حد تحملش باشه و افت ولتاژ در حالت مستقیم و معکوس اندازه گیری میشه.در تست گرم لحیم سردی و تخریب یا همجوشی p و n قابل تشخیصه
✅در مورد تست گرم زیر بار کاملا درست فرمودید
چرا که زمانی که دیود روی برد نصب بود نه تغییر رنگ داده بود و نه قلع آن دفورمه شده بود و علامت داغی رو برد مشاهده می شد اما با توجه به اینکه میدانستم این قطعه خراب است و با تعویض آن ایراد برطرف می شود ولتاژ گیری کردم و در زمان خاموش شدن برد ولتاژ بعد از دیود چند صدم ثانیه افت میکرد و سپس پایدار می شد!
معمولا در شکستگی هایی که بر اثر تنش حرارتی رخ میده پارامتر خازنی دیود تغییر می کنه که با تستر هایی مثل t4 قابل تشخیصه

و در مورد خازن داخلی دیود هم با تستر T4 و T7 تست کردم ظرفیتش زیاد تفاوت نداشت. اگر رنج خاصی داره بفرمایید.عکس های از تست دیود خراب با سالم با تستر پیوست شد:
دیود خراب (فست):
photo_2025-08-08_19-11-37.jpg

دبود سالم اما (معمولی):
photo_2025-08-08_19-11-47.jpg

از نظر ظاهری هم رنگ چنین دیودهایی بر اثر حرارت نسبت به نوع سالم تغییر کرده و به خاکستری قهوه ای مایل میشه و محل اتصال روی برد هم اثر حرارت غیر معمول وجود داره

متاسفانه تغییر رنگ نداده





خدا رحمت کنه استاد رو واقعا خیلی مطالب ارزشمندی به یادگار گذاشتند
از بابت ارسال لینک ها خیلی ممنونم
سپاس از محبت پر مهر شما
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
3,629
12,911
با سلام و احترام خدمت جناب مهندس محمدی بزرگوار
سپاس از مشارکت شما

✅در مورد تست گرم زیر بار کاملا درست فرمودید
چرا که زمانی که دیود روی برد نصب بود نه تغییر رنگ داده بود و نه قلع آن دفورمه شده بود و علامت داغی رو برد مشاهده می شد اما با توجه به اینکه میدانستم این قطعه خراب است و با تعویض آن ایراد برطرف می شود ولتاژ گیری کردم و در زمان خاموش شدن برد ولتاژ بعد از دیود چند صدم ثانیه افت میکرد و سپس پایدار می شد!


و در مورد خازن داخلی دیود هم با تستر T4 و T7 تست کردم ظرفیتش زیاد تفاوت نداشت. اگر رنج خاصی داره بفرمایید.عکس های از تست دیود خراب با سالم با تستر پیوست شد:
دیود خراب (فست):
مشاهده فایل‌پیوست 227599
دبود سالم اما (معمولی):
مشاهده فایل‌پیوست 227600


متاسفانه تغییر رنگ نداده





خدا رحمت کنه استاد رو واقعا خیلی مطالب ارزشمندی به یادگار گذاشتند
از بابت ارسال لینک ها خیلی ممنونم
سپاس از محبت پر مهر شما
سلام
موردی که درباره تاخیر ولتاژ گفتید خودش سرنخ خوبیه.دقیق نمیشه گفت چه نوع خرابیه ولی میتونه اتصال ناقص داخل خود دیود باشه

مقدارظرفیت خازنی برای هر دیود در دیتاشیت با junction capacitor مشخص شده

ظرفیت خازنی دیود شاتکی کمترین و بعد فست و دیود معمولی بالاترین ظرفیت خازنی را داره و دیود معیوب و سالم بایستی یکسان باشند تا بشه مقایسه کرد

در مورد عکس ها نکته قابل توجه vf دیود فست معیوبه که بایستی پایین تر از این مقدار باشه ولی بازم بایستی با دیتاشیت مقایسه بشه
معمولا vf دیود معمولی بین 0.6 تا 0.7 و دیود فست 0.4 تا0.3 و دیود شاتکی حدود 0.2 هستش

دیود پارامترهای دیگه هم داره که ممکنه اونها هم موثر باشه مثل مقاومت سری و اندوکتانس سری و سرعت بازیابی که این آخری به خصوص در فرکانس بالا خیلی موثره
 
آخرین ویرایش:
بالا