آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

طرزخواندن مقاومت های 5 رنگی

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,818
طرز خواندن مقاومت های 5 رنگی

هر کدام از این رنگها معرف یک عدد هستند
0 سیاه
1 قهوه‌ای
2 قرمز
3 نارنجی
4 زرد
5 سبز
6 آبی
7 بنفش
8 خاکستری
9 سفید

دو رنگ دیگر هم روی مقاومتها به چشم می‌خورد: طلایی و نقره‌ای ، که روی یک مقاومت یا فقط طلایی وجود دارد یا نقره‌ای. اگر یک سر مقاومت به رنگ طلایی یا نقره‌ای بود ، ما از طرف دیگر مقاومت ، شروع به خواندن رنگها می‌کنیم. و عدد متناظر با رنگ اول را یادداشت می‌کنیم. سپس عدد متناظر با رنگ دوم را کنار عدد اول می‌نویسیم. سپس به رنگ سوم دقت می‌کنیم. عدد معادل آنرا یافته و به تعداد آن عدد ، صفر می‌گذاریم جلوی دو عدد قبلی( در واقع رنگ سوم معرف ضریب است ). عدد بدست آمده ، مقدار مقاومت برحسب اهم است. که آنرا می‌توان به کیلواهم نیز تبدیل کرد.
ساخت هر مقاومت با خطا همراه است. یعنی ممکن است 5% یا 10% یا 20%خطا داشته باشیم . اگر یک طرف مقاومت به رنگ طلایی بود ، نشان دهنده مقاومتی با خطا یا تولرانس 5 % است و اگر نقره‌ای بود نمایانگر مقاومتی با خطای 10% است.اما اگر مقاومتی فاقد نوار چهارم بود، بی رنگ محسوب شده و تولرانس آن را 20 %در نظر می‌گیریم.
مقاومت های 5 رنگ در مدارات دقیق مثل مدارات داخلی مولتی متر ها و دستگاه های صنعتی به کار میروند.
نحوه خواندن انها مشابه مقاومت های عادی 5 رنگ هست ولی با یک کمی تفاوت!
3 رنگ اول عدد هستند
رنگ چهارم تعداد صفر
و رنگ پنجم تلورانس
مثلا مقاومت با رنگ های نارنجی نارجی قرمز قرمز قرمز مقداری برابر با 33200 اهم یعنی 33.2 کیلواهم دارد! و تلورانس آن 2% است!
نکته قابل توجه در 5 رنگ ها این است که از کدام سمت بخوانیم!
توجه داشته باشد که تلورانس در این مقاومت ها با رنگ های قهوه ایی برابر 1% / قرمز برابر 2% و طلایی برابر 5% و نقره ایی برابر با 10% هست!
هر مقاومتی که این رنگ ها در یک طرفش بود شما از طرف مخالف شروع به قرائت کنید.
و نکته دیگر در رنگ چهارم است اگر در رنگ چهارم رنگ طلایی بود, مقدار 3 عدد اول خوانده شده را بر 10 تقسم کنید. اگر رنگ چهارم نقره ایی بود مقدار 3 عدد خوانده شده اول را بر 100 تقسیم کنید.
 
بالا