- 2011-03-26
- 424
- 1,690
[h=1][FONT="]ریشه لغوی[/FONT][FONT="] [/FONT]
[/h][FONT="]رینگ یک کلمه انگلیسی[/FONT][FONT="] (Ringe) [/FONT][FONT="]است که به همان شکل اصلی در زبان ما[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] رایج شده است و معنای آن حلقه میباشد و در اصطلاح به حلقههای فلزی گفته[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]میشود که در روی پیستون قرار میگیرند[/FONT][FONT="].
[/FONT]
[h=1][FONT="]رینگ پیستون چیست؟[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]برای آنکه تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به مثال ساده زیر[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] توجه کنید. در نظر بگیرید که یک[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] قوطی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]کنسرو ماهی[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]را به سطح صافی مثل یک تکه[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]فلز [/FONT][FONT="]، شیشه آینهای و... تکیه دهید حال از کنار[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]به محل تماس قوطی و سطح نگاه کنید مشاهده خواهید نمود که قوطی کنسرو از[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] لبههای فوقانی و تحتانی که مقداری برجستهتر است به سطح مذکور چسبیده است و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مابقی ته قوطی با کمی فاصله نسبت به سطح صاف قرار دارد. در واقع رینگهای[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] پیستون همان برجستگیها میباشند و بدنه قوطی هم به مشابه بدنه پیستون[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[h=1][FONT="]وظیفه رینگهای پیستون[/FONT][FONT="][/FONT][/h][FONT="]در استفاده از رینگها در ساختمان پیستونها یک سری اهداف دنبال میشود[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]که اهم آنها عبارتند از[/FONT][FONT="]:
[/FONT]
[/h][FONT="]رینگ یک کلمه انگلیسی[/FONT][FONT="] (Ringe) [/FONT][FONT="]است که به همان شکل اصلی در زبان ما[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] رایج شده است و معنای آن حلقه میباشد و در اصطلاح به حلقههای فلزی گفته[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]میشود که در روی پیستون قرار میگیرند[/FONT][FONT="].
[/FONT]
[h=1][FONT="]رینگ پیستون چیست؟[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]برای آنکه تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به مثال ساده زیر[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] توجه کنید. در نظر بگیرید که یک[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] قوطی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]کنسرو ماهی[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]را به سطح صافی مثل یک تکه[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]فلز [/FONT][FONT="]، شیشه آینهای و... تکیه دهید حال از کنار[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]به محل تماس قوطی و سطح نگاه کنید مشاهده خواهید نمود که قوطی کنسرو از[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] لبههای فوقانی و تحتانی که مقداری برجستهتر است به سطح مذکور چسبیده است و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مابقی ته قوطی با کمی فاصله نسبت به سطح صاف قرار دارد. در واقع رینگهای[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] پیستون همان برجستگیها میباشند و بدنه قوطی هم به مشابه بدنه پیستون[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[h=1][FONT="]وظیفه رینگهای پیستون[/FONT][FONT="][/FONT][/h][FONT="]در استفاده از رینگها در ساختمان پیستونها یک سری اهداف دنبال میشود[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]که اهم آنها عبارتند از[/FONT][FONT="]:
[/FONT]
[*=right][FONT="]کاهش سطح تماس میان پیستون و جداره[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]سیلندر [/FONT][FONT="]تا حداقل ممکن[/FONT][FONT="][/FONT]
[*=right][FONT="]نگهداری و حفظ تراکم در قسمت فوقانی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]پیستون[/FONT]
[*=right][FONT="]جلوگیری از اصطکاک و ممانعت از فرسودگی بیش از حد[/FONT][FONT="][/FONT]
[*=right][FONT="]کنترل[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]روغن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] و[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] روغنکاری[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون[/FONT][FONT="][/FONT]
[*=right][FONT="]انتقال حرارت از پیستون به دیواره سیلندر[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]
[/FONT][h=1][FONT="]ساختار رینگهای پیستون[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]رینگهای پیستون از جنس[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]چدن [/FONT][FONT="]خاکستری ساخته میشوند، زیرا فلزی است مقاوم[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] که در برابر گرما حساسیت کمی از خود نشان میدهد و در ضمن دارای[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]قابلیت[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] ارتجاعی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]خوبی میباشد. تعدا رینگها در هر پیستون بسته به نوع[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]موتور [/FONT][FONT="] و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] هفت رینگ متغیر میباشد. موتورهای بنزینی معمولی بندرت دارای بیش از سه تا[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]چهار رینگ هستند اما[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]موتورهای دیزلی [/FONT][FONT="] معمولا دارای 5 تا 7 رینگ در هر[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] پیستون میباشند[/FONT][FONT="] [/FONT]
[h=1][FONT="]انوع رینگها[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]رینگها[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]برحسب کار مخصوصی که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]انجام میدهند و نیز برحسب محل قرارگیری شان بر روی پیستون طبقهبندی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] میگردند. بر این اساس رینگها به دو گروه رینگهای روغن تقسیم میشوند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[h=1][FONT="]طرز کار رینگهای مختلف[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][h=2][FONT="]رینگهای متراکم[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]این رینگها از نشست یا فرار گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و نیز[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] در زمان قدرت جلوگیری میکند و در موقع پایین آمدن در زمان تنس عمل پاک[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]کردن روغن را انجام می دهد. رینگ مذکور توسط رینگ روغن بر روی سطح داخلی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]سیلندر [/FONT][FONT="] قرار داده شده است. رینگهای متراکم با[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] انبساط خود به طرف خارج به دیواره سیلندر چسبیده و گازبندی خوبی را بوجود[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]میآورند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]رینگهای متراکم توسط نیروهای حاصله از انبساط خود و[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]همچنین توسط فشار احتراق که در زمان محترق شدن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] سوخت[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]در پشت آنها بوجود میآید منبسط شده و به دیواره داخلی سیلندر می چسبند[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]رینگهای متراکم یک تکه ساخته شده و همیشه در شیارهای نزدیک به سر پیستون[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]قرار میگیرند (شیارهای بالاتر از رینگهای روغن)[/FONT][FONT="] [/FONT]
[h=2][FONT="]رینگهای روغن[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]یکی از انواع رینگهای شیاردار ، سوراخدار یا چاکدار میباشند و[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] معمولا در پایینترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]انتهای بدنه پیستون قرار میگیرند. کار رینگهای روغن این است که پخش روغن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] روی جدار سیلندر را کنترل کرده و از مصرف غیر ضروری و اضافی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] روغن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]جلوگیری نمایند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[h=1][FONT="]کاربرد ویژه رینگهای پیستون[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]برای کنترل بهتر روغن ، اغلب از منبسط کنندههای فنری در پشت رینگهای[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] روغن استفاده میشود. در بعضی از موتورهای رینگهای روغن هم از بالا و هم[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]در پایین انگشتی پیستون مورد استفاده قرار میگیرند. در ضمن هر[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] رینگ[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن آن میتوان قطر رینگها را در[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] موقع نصب کردن روی پیستون یا قرار دادن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]پیستون [/FONT][FONT="] داخل سیلندر ، کم و زیاد کرد[/FONT][FONT="]
[/FONT]
[/FONT][h=1][FONT="]ساختار رینگهای پیستون[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]رینگهای پیستون از جنس[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]چدن [/FONT][FONT="]خاکستری ساخته میشوند، زیرا فلزی است مقاوم[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] که در برابر گرما حساسیت کمی از خود نشان میدهد و در ضمن دارای[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]قابلیت[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] ارتجاعی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]خوبی میباشد. تعدا رینگها در هر پیستون بسته به نوع[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]موتور [/FONT][FONT="] و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] هفت رینگ متغیر میباشد. موتورهای بنزینی معمولی بندرت دارای بیش از سه تا[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]چهار رینگ هستند اما[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]موتورهای دیزلی [/FONT][FONT="] معمولا دارای 5 تا 7 رینگ در هر[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] پیستون میباشند[/FONT][FONT="] [/FONT]
[h=1][FONT="]انوع رینگها[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]رینگها[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]برحسب کار مخصوصی که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]انجام میدهند و نیز برحسب محل قرارگیری شان بر روی پیستون طبقهبندی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] میگردند. بر این اساس رینگها به دو گروه رینگهای روغن تقسیم میشوند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[h=1][FONT="]طرز کار رینگهای مختلف[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][h=2][FONT="]رینگهای متراکم[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]این رینگها از نشست یا فرار گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و نیز[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] در زمان قدرت جلوگیری میکند و در موقع پایین آمدن در زمان تنس عمل پاک[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]کردن روغن را انجام می دهد. رینگ مذکور توسط رینگ روغن بر روی سطح داخلی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]سیلندر [/FONT][FONT="] قرار داده شده است. رینگهای متراکم با[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] انبساط خود به طرف خارج به دیواره سیلندر چسبیده و گازبندی خوبی را بوجود[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]میآورند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]رینگهای متراکم توسط نیروهای حاصله از انبساط خود و[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]همچنین توسط فشار احتراق که در زمان محترق شدن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] سوخت[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]در پشت آنها بوجود میآید منبسط شده و به دیواره داخلی سیلندر می چسبند[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]رینگهای متراکم یک تکه ساخته شده و همیشه در شیارهای نزدیک به سر پیستون[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]قرار میگیرند (شیارهای بالاتر از رینگهای روغن)[/FONT][FONT="] [/FONT]
[h=2][FONT="]رینگهای روغن[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]یکی از انواع رینگهای شیاردار ، سوراخدار یا چاکدار میباشند و[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] معمولا در پایینترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]انتهای بدنه پیستون قرار میگیرند. کار رینگهای روغن این است که پخش روغن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] روی جدار سیلندر را کنترل کرده و از مصرف غیر ضروری و اضافی[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] روغن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]جلوگیری نمایند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[h=1][FONT="]کاربرد ویژه رینگهای پیستون[/FONT][FONT="] [/FONT][/h][FONT="]برای کنترل بهتر روغن ، اغلب از منبسط کنندههای فنری در پشت رینگهای[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] روغن استفاده میشود. در بعضی از موتورهای رینگهای روغن هم از بالا و هم[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]در پایین انگشتی پیستون مورد استفاده قرار میگیرند. در ضمن هر[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] رینگ[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن آن میتوان قطر رینگها را در[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] موقع نصب کردن روی پیستون یا قرار دادن[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]پیستون [/FONT][FONT="] داخل سیلندر ، کم و زیاد کرد[/FONT][FONT="]
[/FONT]