آی پی امداد
abtahi

راهنمایی در تعمیرامپلیفایر

مهدی.س

کاربر vip
کاربر
2018-03-16
60
72
سلام اساتیدعزیز،یک سوال مهمی دارم که دوستانی که واردهستن منو روشن کنندممنون میشم.یک امپ بوشمن اومددستم ماسفت تغذیه سوخته بود،همشون رو یکجاعوض کردم ولی بعدوصل شدن برق دوتاردیف گرم شدن بدون اتصال بلندگو،بارها برام اینجوری پیش اومد که باتعویض ماسفت ها وجایگزینی باz44مشکل حل میشد،اما دلیلش چیه؟راه حل چیه؟زنرها ومقاومت های اطراف ماسفت ها سالمن،ماسفت های یکدست نو گذاشتم،چرا باید داغ کنن؟اینجور مواقع چکاربایدکرد؟
 

مهدی.س

کاربر vip
کاربر
2018-03-16
60
72
اساتیدعزیز ممنون میشم راهنماییم کنید...ایکاش ویدئو یا مطلب اموزشی ای درمورد مدار تغذیه امپلیفایر وجودداشت تا بادیدنش میشد بصورت دقیقی متوجه مدار میشدم..
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
3,537
12,696
سلام اساتیدعزیز،یک سوال مهمی دارم که دوستانی که واردهستن منو روشن کنندممنون میشم.یک امپ بوشمن اومددستم ماسفت تغذیه سوخته بود،همشون رو یکجاعوض کردم ولی بعدوصل شدن برق دوتاردیف گرم شدن بدون اتصال بلندگو،بارها برام اینجوری پیش اومد که باتعویض ماسفت ها وجایگزینی باz44مشکل حل میشد،اما دلیلش چیه؟راه حل چیه؟زنرها ومقاومت های اطراف ماسفت ها سالمن،ماسفت های یکدست نو گذاشتم،چرا باید داغ کنن؟اینجور مواقع چکاربایدکرد؟
سلام
خودتون دلیل را عنوان کردید
کیفیت پایین قطعه
فت وقتی در حالت سوییچ استفاده بشه بایستی به حالت اشباع بره.در حالت اشباع کمترین مقاومت را داره و به همین دلیل هم کمترین گرما ایجاد میشه
۱- اگر مقاومت یا قطعات متصل به گیت آسیب دیده باشه یا ولتاژ مورد نظر توسط مدار راه انداز تامین نشه فت به حالت اهمی میره و داغ می کنه و به مرور آسیب می بینه
۲- کیفیت ساخت فت پایین باشه و مقاومت داخلی در حالت اشباع بالا باشه که در این حالت هم داغ می کنه
۳-یکی دیگه از دلایل سوختن شکست بهمنی هست به این صورت که vds از حد شکست pn بالاتر بره و باعث عبور جریان خارج از تحمل و سوختن بشه.
 

jfrras

مدير انجمن تخصصی الکترونیک
مدیر تالار
2007-04-13
3,222
74,275
49
ایران
سلام اساتیدعزیز،یک سوال مهمی دارم که دوستانی که واردهستن منو روشن کنندممنون میشم.یک امپ بوشمن اومددستم ماسفت تغذیه سوخته بود،همشون رو یکجاعوض کردم ولی بعدوصل شدن برق دوتاردیف گرم شدن بدون اتصال بلندگو،بارها برام اینجوری پیش اومد که باتعویض ماسفت ها وجایگزینی باz44مشکل حل میشد،اما دلیلش چیه؟راه حل چیه؟زنرها ومقاومت های اطراف ماسفت ها سالمن،ماسفت های یکدست نو گذاشتم،چرا باید داغ کنن؟اینجور مواقع چکاربایدکرد؟
لطفا پستی که میذارید در محل مربوطه باشه !!! رعایت کنید .
 

~modern~

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-08-18
627
1,355
40
سمنان
سلام اگر تازه شروع به انجام تعمیر آمپلی فایر کردید
پیشنهاد میکنم اول دلیل سوختن فتها رو پیدا کنید و بعد اقدام به تعویض بفرمایید
اگر میشد با دیدن قطعه سوخته و تعویضش کارو تعمیر کرد که خوش به حال همه مون بود
اقدامات قبل از تعویض فت
چک سردی قلع اطراف فتها و ایسی ۴۹۴
چک درایور ها
چک ولتاژ گیت
چک شکل موج ورودی به گیت
چک اندوکتانس ترانس افزاینده
چک پل دیود
چک اتصالی و خرابی اوتپوت

یه نکته هم خدمت همکارای عزیز بگم بی کیفیت بودن فت باعث برگشت خوردن کار میشه اما روی میز کار نباید فت داغ بشه
 

مهدی.س

کاربر vip
کاربر
2018-03-16
60
72
ممنون ازپاسخ های اساتید،ببینید بارهاپیش اومد برد امپلیفایر رو روی میز کامل چک کردم،یعنی زنرها،مقاومتها،خازن عدسی و ترانزیستورهای مربوط به ماسفت ها..سالم بودن،خب؟فت های نو نصب کردم واورجینال(همشون رو بصورت پک های اورجینال از امجدتهیه کردم)بعدنصب یک ردیف داغ میشدن،خب؟اما باتعویض اونها با ماسفت دیگرمثلا z44 یا3205 مشکل حل میشد،حتی با ماسفت های کپی!!!سوالم اینه چرا ماسفت های نو،حتی باوجودتعویض یکدست کامل اونها،باید یک ردیف داغ بشه؟؟؟ایراد کجاست؟؟؟چکارکنم اینجورنشه؟؟
 
بالا