آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تست دیود نوری با مولتی متر

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,802
نماد دیود توری یا همان ال ای دی (LED) مشابه یک دیود معمولی است، با این تفاوت که تعدادی پیکان به آن اضافه شده که نماد پرتو نور هستند. ال‌‌ای‌دی‌های ۳ و ۵ میلی‌متری یک پایه بلندتر دارند که باید آن پایه را به سر مثبت وصل کرد.

دیود نوری


ال ای دی نوعی دیود است، اما افت ولتاژ‌ بالاتری دارد. مثلاً افت ولتاژ دیود قرمز تقریباً ۱٫۸ ولت است. مشابه دیودهای معمولی، باید پایه بلند ال ای دی را به پراب مثبت یا همان قرمز متصل کرد. البته همیشه این‌گونه نیست و ممکن است در مواردی تفاوت وجود داشته باشد.


تست دیود نوری


افت ولتاژ ال ای دی زرد کمی بیشتر از ال ای دی قرمز است.

تست ال ای دی


و به همین ترتیب، افت ولتاژ‌ ال ای دی سبز کمی بیشتر از قبلی‌ها است.

تست دیود نوری


ال ای دی آبی از فناوری دیگری استفاده می‌کند و افت ولتاژ ‌آن کمی بیشتر است.

تست دیود نوری


ال ای دی سفید شبیه ال ای دی آبی است. این ال ای دی، یکی ال ای دی آبی است، اما با فسفر نور آبی را به نور سفید تبدیل می‌کند.

تست LED


همچنین برخی از رنگ‌های قرمز، سبز و رنگ‌های دیگر نیز وجود دارند که از ال‌ای‌دی‌های فسفری استفاده می‌کنند و همه آن‌ها این ولتاژ را خواهند داشت.

ال‌ای‌دی جریان را در جهت عکس سد می‌کند. اگر ولتاژ LED در هردو جهت برابر با صفر باشد، خراب شده است. نمایش OL روی صفحه مولتی‌متر می‌تواند به دلیل عدم پشتیبانی آن از نوع ال‌ای‌دی یا به دلیل خراب بودن آن باشد. در بعضی مولتی‌مترها ممکن است چراغ روشن شود، حتی اگر مولتی‌متر OL را نشان دهد (البته این به این معنا نیست که LED کار می‌کند).

تست دیود نوری با مولتی متر


اگر از یک مولتی‌متر دیگر استفاده کنیم که جریان و ولتاژ تست متفاوت‌تری خواهیم داشت (تصویر زیر را ببینید).

تست ال ای دی


اکنون، با همین مولتی‌متر جدید ال ای دی سفید را تست می‌کنیم که قبلاً‌ تست کردیم. همان‌گونه که می‌بینیم، نتیجه OL نمایش داده شده است. اما چرا این‌گونه است؟ آیا LED سفید خراب است؟ پاسخ منفی است؛ این مولتی‌متر نمی‌تواند ال‌ای‌دی‌های سفید و آبی را تست کند. مولتی‌مترها برای تست دیود در 3 نوع وجود دارند:

  • تست دیود 1 ولتی که فقط می‌توانند دیودهای معمولی را تست کند.
  • تست دیود 2 ولتی که می‌توانند دیودهای معمولی و ال‌ای‌دی‌های قرمز، زرد و سبز را تست کنند.
  • تست دیود 3 ولتی که می توانند همه دیودهای نوری را تست کنند.
در لامپ‌های LED اغلب از تعدادی ال‌ای‌دی در داخل هر تراشه استفاده می‌شود، یعنی نمی‌توان مجموعه همه آن‌ها را با یک مولتی‌متر معمولی تست کرد.

تست دیود نوری


ولتاژ مستقیم به رنگ و جریان بستگی دارد؛ این بدین معنا است که مولتی‌مترهای مختلف ولتاژ مستقیم متفاوتی را نشان می‌دهند. این ولتاژ بیشتر به رنگ ال‌ای‌دی بستگی دارد، نه به شکل (مانند ۳ میلی‌متری، ۳ میلی‌متری، SMD) یا توان آن (بسته به اندازه دیود نوری، یک تغییر کوچک وجود خواهد داشت). تست ال‌ای‌دی در مدار را گاهی می‌توان با خاموش کردن مدار انجام داد. نتیجه تست نباید 0 ولت یا ولتاژ بالاتر از ولتاژ پیش‌بینی شده باشد. اگر ولتاژ کمتر از حد انتظار باشد، ممکن است مدار سبب آن شده باشد.
 
بالا