آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تست دیود با مولتی متر

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,806
دیود پلاریته دارد، یعنی اینکه کدام پراب را به کدام سر متصل کنیم، مهم است. شناسایی ولتاژ روی دیود اغلب با یک حلقه رنگی (نقره‌ای و سیاه در تصویر) مشخص می‌شود که کاتد را نشان می‌دهد. اگر ولتاژ به ترتیب + و – اعمال شود، جریان از دیود عبور خواهد کرد.

تست دیود


برای مثال، طبق چیزی که مولتی‌متر نشان می‌دهد، وقتی دیود هدایت می‌کند، افت ولتاژ این دیود (1N4007) برابر با ۰٫۵۳۶ ولت است.

تست دیود با مولتی متر


و در مسیر دیگر، اگر پراب‌ها را جابه‌جا کنیم، جریان را مسدود می‌کند.

تست دیود


یک دیود دیگر (1N4148) کوچک‌تر است و افت ولتاژ کمی بالاتری دارد.

تست دیود


و همچنین، مسیر دیگر را نیز مسدود می‌کند. اگر دیود صفر ولت در هر جهتی نشان دهد، خراب است. OL در هر دو جهت نیز بدین معنی است که دیود خراب شده است.

تست دیود


شاید چنین تصور کنید که چون اعداد را با سه رقم اعشار می‌خوانیم، نتیجه خیلی دقیق است. اما اگر از یک مولتی متر دیگر استفاده کنیم، مقدار دیگری را نشان می‌دهد. مثلاً برای دیود اول، نتیجه زیر را داریم.

تست دیود با مولتی متر


برای دیود دیگر نیز همین اتفاق می‌افتد. کدام‌یک نتیجه را درست نشان می‌دهند؟ هر دو!

تست دیود


نمودار ولتاژ برحسب جریان دو دیود به صورت زیر است. اختلاف قرائتی که در دو مولتی‌متر وجود داشت، به این دلیل است که آن‌ها از جریان‌های تست متفاوتی استفاده می‌کنند. جریان مدل Southwire، حدوداً ۲ میلی‌آمپر در ۰٫۶ ولت است و جریان مدل Fluke حدوداً ۰٫۴ میلی‌آمپر.

نمودار ولتاژ برحسب جریان دیود


اما از دقت خوب مولتی‌مترها می‌توان استفاده کرد و دیودها را به عنوان سنسورهای دما به کار برد که در آن‌ها افت ولتاژ تقریباً ۲ میلی‌ولت به ازای هر درجه افزایش دما رخ می‌دهد و مولتی‌متر دقت کافی را برای تخمین مناسب دما دارد.

افت ولتاژ‌ همه دیودها در حدود ۰٫۶ ولت نیست، نوعی از دیودها که دیود شاتکی نامیده می‌شود، ولتاژ‌ کم قابل توجهی در جهت هدایت دارد. نمودار ولتاژ ‌برحسب جریان دو نوع دیود شاتکی در شکل زیر نشان داده شده است.

تست دیود


این دیودها اغلب برای کاهش تلفات منابع تغذیه سوئیچینگ به کار می‌روند و در سایر موارد نیز کاربرد دارند. ولتاژ یک دیود شاتکی تقریباً‌ ۰٫۲ ولت است.

تست دیود


 

Hosien 3396

کاربر
2023-08-09
18
5
Mohr
یک سوال دارم.
آیا دیودی که اندازه گیری میکنیم در جهت بایاس معکوس (پراپ مثبت را به منفی دیود زده شود) و عددی تقریبأ دو برابر بایاس مستقیم نشان دهد خراب است؟
 
بالا