آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

درخواست: درخواست تحلیل کنترل دور جاروبرقی با راه انداز از استاد غزال

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,688
10,175
گنبد کاووس
پاسخ : درخواست تحلیل نقشه کنترل دور جاروبرقی مجهز به راه انداز

مشاهده فایل‌پیوست 170142

درود

آفرین تحلیل شما کاملا درسته .
البته نقشه ، خیلی عالی و حرفه ای کشیده شده و به تفهیم عملکرد سیستم کمک شایانی میکنه.

جناب habbib عزیز که برای پاسخگویی به این تاپیک دعوت فرمودید نقشه را بنحوی که در پیام خصوصی توضیح میدم آماده کنید تا تحلیل صحیح جناب newman1 را به روش خودم تحلیل کنم.

اما تا زمانیکه نقشه آماده بشه بفرمایید

علاوه بر مواردی که جناب habbib فرمودند.
این راه انداز چه ثمر و فایده ای داره

سپاس
تشکر فراوان از استاد غزال عزیزم که قبول زحمت نمودند
همچنین دیگر دوستان عزیزم که باعث گرمی تاپیک گردیدند

نقشه را بنحوی که در پیام خصوصی توضیح میدم آماده کنید تا تحلیل صحیح جناب newman1 را به روش خودم تحلیل کنم.

سپاس

استاد غزال بزرگوار عذر خواهی بنده را پذیرا باشید امروز شدیدا گرفتار بودم وکمی دیر گردید
خدمت شما بزرگوار



Screenshot_۲۰۲۰۰۹۲۷-۲۰۱۷۰۷.png

Screenshot_۲۰۲۰۰۹۲۷-۲۰۱۶۵۹.png

۲۰۲۰۰۹۲۷_۱۵۴۶۵۱.png


با تشکر
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
چرا در لحظه استارت جریان چندین برابری مصرف میکنه ؟
در لحظه اولیه به علت ثابت بودن روتور برای به چرخش در آوردن روتور نیروی زیادی از طرف استاتور برای چرخش به وجود میاید جهت چرخش روتور در لحظه اولیه جریان چند برابر است. با چرخش روتور جریان کمتر میشه.
با تشکر
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
سلام دوستان خوبمبه نظر من در راه اندازی نرم در موتورهای اینروسال یکی از ثمره هاش کاهش جرقه در کموتاتور است.باعث دیرتر خراب شدن کموتاتور میشه.
درود

ضمن تشکر از پاسخ شما که دلیل دیگری را مطرح فرمودید.

اساسا در تمام پدیده های آفرینش ، اختلاف معقول عامل حرکت و رشد و پویایی است اما اختلاف غیرقابل تحمل و بسیار زیاد منجر به ناهنجاری های زیانبار میشه.
اگر سرمایه ای نداری و بخوای یک شبه میلیاردر بشی راهی جز توسل به جرم و جنایت نداری .اما میتونی این اختلاف بین سرمایه ناچیز موجود و میلیاردها دلار را تقسیم بندی کنی که بصورت پله ای چندین هدف را بترتیب با اختلاف معقول تعیین کنی که اختلاف سرمایه موجود و سرمایه مورد هدف و مقصود ، زیاد نباشه و دراینصورت میتونی به سرمایه میلیاردی هم برسی .

یعنی ابتدا سرمایه اندکی را هدف میگیری و با دست فروشی بهش میرسی و سپس با تهیه دکه و دکان و فروشگاه ، نهایتا بمقصو د خواهی رسید.چون در هر پله ، اختلاف موجود و مقصود را بمقدار معقول و قابل دسترسی تعریف کردی.

و یا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در اتومبیل نمیتونی مستقیما نیروی موتور را به چرخ ها منتقل کنی که از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر برسه چون باباش درمیاد و باید بصورت پله ای توسط جعبه دنده اختلاف قابل تحمل سرعت را مهیا کنی که اختلاف سرعت موجود و مقصود ، زیاد نباشه .و لذا با دنده یک ، ابتدا از صفر به ۲۰ کیلومتر و بترتیب تا دنده ۵ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر میرسی .درغیراینصورت بزودی قطعات اتومبیل نابود میشه.

.در جارو برقی هم همینطوره
ازانجا که میخوای آرمیچر موتور ، از صفر دور به تعداد دور بسیار زیاد برسه لذا جاروهایی که مجهز به راه انداز نیست بسرعت محل اتصالات قطع میشه مانند پلاتین های جمع کنندهٔ سیم و یا پلاتین های کلید و همچنین بلبرینگ ها بالاش درمیاد .

به این ترتیب راه انداز عامل کاهش اختلاف سرعت موجود و سرعت مقصود میشه بطوریکه در دو مرحله ، ابتدا سرعت در لحظه استارت از صفر مثلا به ۵۰۰ دور در دقیقه میرسه و سپس از ۵۰۰ به ۱۰۰۰۰ دور میرسه و به همین علت مزایایی داره که بدلیل حجم این پست در پست های آتی تقدیم میکنم

.سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
درود


مشاهده فایل‌پیوست 170142


IMG_20200927_224831_980.jpg
بخش فوق که از سمت چپ نقشه بریده شده ، دیمر ساده ای هست که به تفصیل در تاپیک زیر تحلیل شد .
https://www.irantk.ir/threads/97849-تحلیل-دیمر-مورد-نظر-علاقمندان?p=550197&viewfull=1#post550197


با این تفاوت که اینجا بجای ولوم از مقاومت ثابت۱۵۰ کیلو استفاده شده و لذا دور موتور قابل کنترل نیست و با سرعت متوسط ثابتی کار میکنه که برای مرحله استارت پیش بینی شده.

اما اگر ولوم ۴۷۰ کیلو را با مقاومت ۱۵۰ کیلو موازی کنیم در اینصورت قادریم مقاومت ۱۵۰ کیلو را بمقدار دلخواه کاهش دهیم و دور موتور را تا ماکزیمم سرعت بالاتر ببریم
اما چطور ولوم را با مقاومت ۱۵۰ کیلو موازی کنیم ؟

بخش راست دیود پل ، سیستم راه انداز است بطوریکه در لحظه اولِ استارت ، سمت راست نقشه غیرفعال است و دیمر فقط با ۱۵۰ کیلو و لذا با سرعت متوسط کار میکنه .
اما پس از مدت زمانی که مقاومت ۳۰۰ کیلو و خازن ۲۲۰ میکرو تعیین میکنه ، ولوم ۴۷۰ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه و لذا با تغییر مقاومت ولوم ، درواقع میتونیم مقاومت ۱۵۰ کیلو را بدلخواهمان کم کنیم تا سرعت موتور تا مقدار ماکزیمم قابل انتخاب بشه.
اما ببینیم چطور اینکارو میکنه ؟

ابتدا باید بدونیم که هر سیستم الکترونیکی نیاز به تغذیه داره و باید ولتاژ و جریان لازم را براش مهیا کنیم
شکل زیر مشخص میکنه که چطور ولتاژ لازم را از برق شهر تهیه کرده .

IMG_20200924_173547_980.jpg

به نحوی که سیم فاز با خازن ۲۲/. میکرو سری شده و به نقطه a که ورودی دیود پل است متصل شده و لذا بعنوان مقاومت خازنی باعث افت ولتاژ میشه.
و سیم نول با سیم پیچ موتور و مقاومت ۲ کیلو و ولوم ۴۷۰ کیلو سری شده و به نقطه b که ورودی دیگر دیود پل است منتهی شده و این مقاومت های سری هم موجب افت ولتاژ میشن.

بنابرین در نقطه a وb مقداری از ولتاژ متناوب برق شهر توسط این قطعات سری افت میکنه و به نقاط a و b یعنی به ورودی دیود پل متصل شده بنابرین در خروجی دیود پل که با دو نقطه سبز مشخص شده ولتاژ مستقیم مورد نیاز آماده میشه بطوریکه در سبز بالایی ، ولتاژ مثبت و در سبز پایینی ، ولتاژ منفی داریم و انرژی سیستم راه انداز را تامین میکنه.

حالا ولتاژ مستقیم از طریق مقاومت ۳۰۰ کیلو عبور میکنه و خازن ۲۲۰ میکرو را تا جایی شارژ میکنه که گیت تریستور از طریق ۱۸ کیلو فعال بشه.
و بمحضی که تونست گیت تریستور را از طریق مقاومت ۱۸ کیلو فعال کنه دراینصورت تریستور روشن میشه و آند و کاتدش اتصال کوتاه میشه.

و ازآنجاکه آند کاتد تریستور با مقاومت سری ۱ کیلو به خروجی های دیود پل متصل شده لذا گویی خروجی دیود پل را با مقاومت ۱ کیلو موازی کردیم .
یعنی درواقع میتونیم بجای کل سیستم راه انداز ، خط قرمز را بعنوان مقاومت ۱ کیلو در نقشه زیر فرض کنیم .
IMG_20200928_144805_614.jpg
حالا ببینیم چه اتفاقی میافته؟


IMG_20200926_230119_574.jpg
اولا طبق نقشه زیر اگر ورودی های دیود پلی را با یک سیم سری کنیم ، هر قطعه ای که به دو خروجی دیود پل متصل کنیم گویی اون قطعه را به ورودی دیود پل متصل کرده ایم یعنی درواقع میتونیم بجای دیود پل اون قطعه را جایگزین کنیم سری شده . ( در شکل زیر معادل هر کدام را در شکل زیرش می بینید )
IMG_20200927_022931_878.jpg

مثلا اگه تکه سیمی به خروجی های دیود پل متصل کنیم درواقع گویی یک تکه سیم بجای دیود پل متصل کرده ایم و لذا با آن سیم سری میشه که کلا یک سیم محسوب میشه.

و اگه مقاومت ۲ کیلو را مطابق شکل فوق به خروجی های دیود پل متصل کنیم درواقع یک مقاومت ۲ کیلو را بجای دیود پل گذاشته ایم که با سیم سری میشه. چرا ؟

چون طبق شکل فوق اگر دو سیم دارای ولتاژ متناوب داشته باشیم. چنانچه سیم بالایی (که اینجا فاز است) مثبت باشه از دیود ۱ و مقاومت ۲ کیلو و دیود ۲ عبور میکنه و ولتاژ مثبت در سمت راست سیم ظاهر میشه پس در مسیر فاز فقط مقاومت ۲ کیلو داریم که سری شده چون دیودهای روشن مشابه سیم هستند و بحساب نمیان.

و اگر سیم بالایی منفی هم باشه میتونه از دیود ۴ و مقاومت ۲ کیلو و دیود ۳ عبور کنه و در سمت راست حاضر بشه.
لذا باز هم دیودهای روشن شبیه سیم هستند و فقط مقاومت ۲ کیلو با فاز سری شده.

و لذا اگه به خروجی دیود پل ، یک تکه سیم یا یک خازن یا مقاومت ۲ کیلو یا ۱ کیلو متصل کنیم مجبوره از تکه سیم و یا خازن یا مقاومت ۲ کیلو یا ۱ کیلو عبور کنه و بنابرین گویی اون قطعه را بجای دیود پل گذاشته ایم

IMG_20200926_230119_574.jpg
و به این ترتیب مطابق نقشه فوق زمانیکه تریستور روشن بشه ، مقاومت ۱ کیلو بجای خط قرمز میشینه و به خروجی دیود پل متصل میشه و گویی مقاومت ۱ کیلو را بجای دو پایه ورودی دیود پل (یعنی به نقاط a و b در نقشه سوم ) متصل کرده ایم.

بنابرین بمحضی که تریستور روشن میشه مقاومت ۱ کیلو بین دو نقطه a و b (ورودی پل) قرار میگیره که با ولوم ۴۷۰ کیلو سری میشه و جمعا ۴۷۱ کیلو میشه و یک پایه ۱ کیلو و درواقع یک پایه ۴۷۱ کیلو به ۱۵۰ کیلو متصل میشه و پایه دیگر ۴۷۰ کیلو هم که دائما به ۱۵۰ کیلو متصله بنابرین ۴۷۱ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه.

به این ترتیب از این لحظه به بعد مقدار مقاومت ولوم ۴۷۰ کیلو تعیین کننده سرعت است و جارو با تغییر ولوم ، با سرعت دلخواهمون کار میکنه چون میتونیم با تغییر ولوم ، مقدار مقاومت ۱۵۰ کیلو را کمتر و کمتر کنیم تا تعداد دور جارو بیشتر و بیشتر بشه.

انتخاب سوژه های مناسب و آموزشی و ساده با نقشه مطمئن و معتبر ارزشمنده و از این جهت زحمات جناب habbib عزیز قابل تقدیر است
آفرین .
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
درود


مشاهده فایل‌پیوست 170142


مشاهده فایل‌پیوست 170282
این بخش از نقشه ، دیمر ساده ای هست که به تفصیل در تاپیک زیر تحلیل کردم .
https://www.irantk.ir/threads/97849-تحلیل-دیمر-مورد-نظر-علاقمندان?p=550197&viewfull=1#post550197


با این تفاوت که اینجا بجای ولوم از مقاومت ثابت۱۵۰ کیلو استفاده شده و لذا دور موتور قابل کنترل نیست و با سرعت متوسط ثابتی کار میکنه که برای مرحله استارت پیش بینی شده.

اما اگر ولوم ۴۷۰ کیلو را با مقاومت ۱۵۰ کیلو موازی کنیم در اینصورت قادریم دور موتور را تا ماکزیمم سرعت بالاتر ببریم
اما چطور ولوم را با مقاومت ۱۵۰ کیلو موازی کنیم ؟

بخش راست دیود پل ، سیستم راه انداز است بطوریکه در لحظه اولِ استارت ، سمت راست نقشه غیرفعال است و دیمر فقط با ۱۵۰ کیلو و لذا با سرعت متوسط کار میکنه .
اما پس از مدت زمانی که مقاومت ۳۰۰ کیلو و خازن ۲۲۰ میکرو تعیین میکنه ، ولوم ۴۷۰ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه و لذا با تغییر مقاومت ولوم ، درواقع میتونیم مقاومت ۱۵۰ کیلو را بدلخواهمان تا صفر اهم تغییر بدیم .
اما ببینیم چطور اینکارو میکنه ؟

ابتدا باید بدونیم که هر سیستم الکترونیکی نیاز به تغذیه داره و باید ولتاژ و جریان لازم را براش مهیا کنیم
شکل زیر مشخص میکنه که چطور ولتاژ لازم را از برق شهر تهیه کرده .

مشاهده فایل‌پیوست 170283

به نحوی که سیم فاز با خازن ۲۲/. میکرو سری شده و به نقطه a متصل شده
و سیم نول با سیم پیچ موتور و مقاومت ۲ کیلو و ولوم ۴۷۰ کیلو سری شده و به نقطه b منتهی شده.

بنابرین در نقطه a وb مقداری از ولتاژ متناوب برق شهر توسط این قطعات سری افت میکنه و مقداری در نقاط a و b ظاهر میشه که به ورودی دیود پل متصله و در خروجی دیود پل که با دو نقطه سبز مشخص شده ولتاژ مستقیم مورد نیاز آماده میشه بطوریکه در سبز بالایی مثبت و در سبز پایینی منفی داریم.


حالا ولتاژ مستقیم از طریق مقاومت ۳۰۰ کیلو عبور میکنه و خازن ۲۲۰ میکرو را تا جایی شارژ میکنه که بتونه گیت تریستور را فعال کنه
و بمحضی که ولتاژ بمقدار کافی در خازن بالا رفت و تونست گیت تریستور را فعال کنه دراینصورت تریستور روشن میشه و آند و کاتدش اتصال کوتاه میشه.

و ازآنجاکه آند کاتد تریستور با مقاومت سری ۲ کیلو به خروجی های دیود پل متصل شده لذا گویی خروجی دیود پل را با مقاومت ۲ کیلو موازی کردیم .
یعنی درواقع میتونیم بجای کل سیستم راه انداز ، خط قرمز را بعنوان مقاومت ۲ کیلو فرض کنیم .
حالا ببینیم چه اتفاقی میافته؟


مشاهده فایل‌پیوست 170285
اولا طبق نقشه زیر اگر ورودی های دیود پلی را با یک سیم سری کنیم ، هر قطعه ای که به دو خروجی دیود پل متصل کنیم گویی آن سیم با اون قطعه سری شده .
مشاهده فایل‌پیوست 170284

مثلا اگه تکه سیمی به خروجی های دیود پل متصل کنیم درواقع گویی یک تکه سیم به دو پایه ورودی دیود پل متصل کرده ایم و لذا با آن سیم سری میشه که کلا یک سیم محسوب میشه و گویی بجای دیود پل یک تکه سیم وجود داره

و اگه مقاومت ۲ کیلو را مطابق شکل فوق به خروجی های دیود پل متصل کنیم درواقع یک مقاومت ۲ کیلو به ورودی پل متصل کرده ایم یعنی بجای دیود پل یک مقاومت ۲ کیلو داریم که با سیم سری کرده ایم. چرا ؟

چون طبق شکل فوق اگر در دو سیم که دارای ولتاژ متناوب هست چنانچه سیم بالایی که اینجا فاز است ، مثبت باشه از دیود ۱ و مقاومت ۲ کیلو و دیود ۲ عبور میکنه و ولتاژ مثبت در سمت راست سیم ظاهر میشه پس در مسیر فاز فقط مقاومت ۲ کیلو داریم که سری شده .

و اگر سیم بالایی منفی هم باشه میتونه از دیود ۴ و مقاومت ۲ کیلو و دیود ۳ عبور کنه و در سمت راست حاضر بشه.
لذا باز هم مقاومت ۲ کیلو با فاز سری شده.
فلذا اگه بجای مقاومت از سیم استفاده کنیم درواقع فاز در هر حالتی مستقیما به سمت راست منتقل میشه( چه منفی باشه و چه مثبت باشه )

و لذا اگه به خروجی دیود پل ، تکه سیم یا یک خازن یا مقاومت ۲ کیلو متصل کنیم مجبوره از تکه سیم و یا خازن یا مقاومت ۲ کیلو عبور کنه و بنابرین گویی اون قطعه را به دو پایه ورودی دیود پل متصل کرده ایم

مشاهده فایل‌پیوست 170285
و به این ترتیب مطابق نقشه فوق زمانیکه بدلیل روشن شدن تریستور ، مقاومت ۲ کیلو بجای خط قرمز میشینه و به خروجی دیود پل متصل میشه گویی مقاومت ۲ کیلو را به دو پایه ورودی دیود پل یعنی به نقاط a و b متصل کرده ایم.

بنابرین بمحضی که تریستور روشن میشه مقاومت ۲ کیلو بین دو نقطه a و b قرار میگیره که با ولوم ۴۷۰ کیلو سری شده و جمعا ۴۷۲ کیلو میشه و یک پایه ۴۷۲ کیلو به ۱۵۰ کیلو متصل میشه و پایه دیگر ۴۷۰ کیلو هم که دائما به ۱۵۰ کیلو متصله بنابرین ۴۷۲ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه.

به این ترتیب از این لحظه به بعد مقدار مقاومت ولوم ۴۷۰ کیلو تعیین کننده سرعت است و جارو با سرعت دلخواهمون کار میکنه چون میتونیم با تغییر ولوم ، مقدار مقاومت ۱۵۰ کیلو را کمتر و کمتر کنیم تا تعداد دور جارو بیشتر بشه.

انتخاب سوژه های مناسب و آموزشی و ساده با نقشه مطمئن و معتبر ارزشمنده و از این جهت زحمات جناب habbib عزیز قابل تقدیر است
آفرین .


استاد مهربانم ممنونم از تحلیل مدار و دوست خوبم آقا حبیب
پس ما میتونیم با تغییر مقاومت 150 کیلو به بالاتر سرعت موتور را در لحظه اولیه کمتر وکمتر کنیم.
استاد خوبم بازم ممنونم.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
استاد مهربانم ممنونم از تحلیل مدار و دوست خوبم آقا حبیب
پس ما میتونیم با تغییر مقاومت 150 کیلو به بالاتر سرعت موتور را در لحظه اولیه کمتر وکمتر کنیم.
استاد خوبم بازم ممنونم.

درود

آفرین
همینطوره یعنی با افزایش مقاومت ۱۵۰ کیلو سرعت آرمیچر در مدت زمان استارت یا راه اندازی ، کمتر میشه.
مثلا اگه قبلا ۵۰۰ دور در دقیقه بود حالا ۴۰۰ دور در دقیقه میشه.

و با افزایش مقاومت ۳۰۰ کیلو و یا افزایش ظرفیت خازن ۲۲۰ میکرو مدت زمان استارت طولانی تر میشه .
یعنی اگر سرعت بعد از یک ثانیه قابل افزایش میشد حالا بعد از دو ثانیه قابل افزایش و قابل انتخاب میشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
مشاهده فایل‌پیوست 170142

درود

در نقشه فوق ، چنانچه مقاومت ۱ کیلو سری با تریستور وجود نداشت دراینصورت ولوم ۴۷۰ کیلو و مقاومت ۱۵۰ کیلو مستقیما موازی میشدند و با صفر کردن ولوم میتونستیم درواقع ۱۵۰ کیلو را صفر اهم کنیم .

اما با وجود مقاومت ۱ کیلو یعنی ۴۷۱ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه و اگه ولوم را در کمترین مقدار یعنی صفر اهم قرار دهیم دراینصورت هم ۱ کیلو با ۱۵۰ کیلو موازی میشه و مجموعا نزدیک به ۱ کیلو میشه و لذا هیچوقت نمیتونیم ۱۵۰ کیلو را صفر اهم کنیم .
اما با این وجود:
چرا از مقاومت ۱ کیلو سری با آند تریستور استفاده کرده .

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
چرا از مقاومت ۱ کیلو سری با آند تریستور استفاده کرده .
سلام
به نظر من اگر مقاومت یک کیلو را مقاومت صفر یا سیم در نظر بگیریم خروجی پل دیود اتصال کوتاه میشه. و با مقاومت یک کیلو مصرف کننده عمل میکنه و همچنین به نظر من در صورت نبودن مقاومت تریستور روشن نمیشه . اختلاف ولتاژ اند وکاتد صفر است.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
سلام
به نظر من اگر مقاومت یک کیلو را مقاومت صفر یا سیم در نظر بگیریم خروجی پل دیود اتصال کوتاه میشه. و با مقاومت یک کیلو مصرف کننده عمل میکنه و همچنین به نظر من در صورت نبودن مقاومت تریستور روشن نمیشه . اختلاف ولتاژ اند وکاتد صفر است.

درود

سوال اینه که اگه خروجی دیود پل توسط تریستور اتصال کوتاه بشه چه اشکالی داره؟

این پاسخ که با مقاومت صفر اهم ، تریستور روشن نمیشه پاسخ صحیحی نیست.

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
سلام بر استاد عزیزم و خسته نباشید.
در مورد سوال مقاومت یک کیلو سری شده با تریستور ( با موازی شدن مقاومت با مثبت و منفی پل دیود) نقش مقاومت یک کیلو
ولتاژ پیک در یک جریان DC به خاطر نویز پذیری و شوک لحظه ای و وجود ریپل و..... برای یک مصرف کننده میتواند خیلی خطرناک باشد برای رفع این مشکل در مدارات استاندارد با استفاده از یک مقاومت در سر پل دیود سعی میکنند ولتاژ پیک تو پیک را در سطح ولتاژ موثر کاهش داده یا در همین سطح نگهدارد.

نجمن انجمن آموزش الكترونیک

منابع تغذیه | Power Supplies

تحلیل{ مدارات و قطعات } در تعمیرات پاور ساپلای

پست 62 و 75

استاد مهربانم ممنونم و متشکرم از مطالبتان .
 
بالا