آی پی امداد
آی پی امداد
آریا الکترونیک parcham تکشو

اخبار: شروع ثبت نام کلاس های آموزش الکترونیک استاد غزال

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
درود بر استاد عزیزم و جملگی همراهان
بنده نیز ولت متر دیجیتالی اوتورنج دارم
از همان ابتدای شروع به کار نیز با همین شروع کردم حدود 9 سال پیش به قیمت 70 هزار تومان خریدم
خوشبختانه با تمامی ناشیگریها و بی احتیاطی که در شروع کار داشتم مانند روز اول همچنان سالم میباشد
در اوایل کار بر اثر بی احتیاطی و ناشیگری ضربه شدیدی بهش وارد نمودم ( سلکتور تنظیمات و پرابها روی آمپر تنظیم بود در همان حال وارد پیرز 220 ولت شهری نمودم و با صدای پلپ شدیدی دو متر پریدم هوا )
خوشبختانه جز بخش آمپرمتر که یک فیوز و مقاومت فیوزی سر راهش بود بخش دیگری آسیب ندید و خودم تعمیر نمودم و تا به الان نیز صحیح و سالم میباشد

لذا حتی نحوه استفاده و کارنمودن با مولتیمتر عقربه ای رو هم فرا نگرفته ام و هیچی ازش نمیدونم

علی ایحال امروز که بازار بودم یک ولت متر عقربه ای چشمم رو گرفت و با یاد شما تهیه نمودم
فروشنده میگفت خرید قدیم میباشد به قیمت 108 هزار تومان تهیه نمودم
ولی متاسفانه هیچی ازش سردرنمیارم احتمالا باید چند جلسه اول رو به آموزش کار با ولت متر عقربه ای بیردازیم
:207:

این هم جمالش میباشدمشاهده فایل‌پیوست 166688

سپاس از جملگی بزرگواران

درود

کسانی که از من آموزش میگیرن باید خودشونو برای لذت های تحقیق آماده کنن
دیگران خلق کردن یعنی ما نمیتونیم بفهمیم چجوری استفاده کنیم ؟
از الان باید روش تحقیق را یاد بگیرید و تمرین کنید مخصوصا شما جناب اصغری عزیز.

فقط یک باطری یا شارژر ۶ ولتی و دو تا مقاومت مثلا ۱ کیلو و ۵۶ کیلو داشته باشی میتونی بفهمی چجوری نشون میده

سمت چپ بالا نیم دایره ای که با dc v مشخص کرده یعنی برای اندازه گیری ولتاژ مستقیم مانند شارژر یا آداپتور یا باطری باید از این محدوده متناسب با ولتاژ استفاده کنی.
مثلا میخوای باطری یا آداپتور ۶ ولتی را تست کنی باید از رنج ۱۰ استفاده کنی
دراینصورت انتهای عقربه ۱۰ ولته و باید از کمان های مدرج زیر عقربه استفاده کنی که آخرش ۱۰vdc نوشته و حالا باطری را به پروب ها متصل کن و روی همون کمان ببین عقربه چه عددی نشون میده

ضمنا پروب ها همین جا که در عکس دیده میشه باشه و از محل سوم فعلا استفاده نکن و شاید هیچوقت استفاده نکن.

حالا میخوای منبع ولتاژ حدود ۵۰۰ ولت را تست کنی که ابتدا رنج سلکتور را روی ۱۰۰۰ انتخاب میکنی که صدمه نبینه
بعد میخوای ببینی عقربه چه ولتاژی نشون میده ؟
ولی کمان ۱۰۰۰ ولتی زیر عقربه نیست اما میدونی انتهای حرکت عقربه باید ۱۰۰۰ ولت باشه لذا میتونی توی ذهنت عدد ۱۰ را بعنوان ۱۰۰۰ فرض کنی پس عدد ۸ معرف ۸۰۰ ولته و
عدد ۲ معرف ۲۰۰ ولته و قس علیهذا
و لذا عقربه روی عدد حدود ۵ ایستاده یعنی ولتاژش ۵۰۰ ولته

سمت راست بالا برای اندازه گیری ولتاژهای متناوبه که با نیم دایره ACv مشخص کرده و اندازه گیری هم بصورت فوق است
مثلا برای برق شهر میتونی روی رنج ۱۰۰۰ یا رنج ۲۵۰ ولت انتخاب کنی و دو پروب را در پریز برق متصل کنی و ببینی برق شهر چند ولته

نیم دایره راست پایین اهم هست برای اندازه گیری مقاومت

حالا مقاومت ۱ کیلو را به دو پروب متصل کن و رنج ضربدر یک را انتخاب کن یعنی ابتدای عقربه ۱ کیلو ولی همیشه انتهای حرکت عقربه صفر اهمه
باید برای مقاومت ها از بالاترین کمان زیر عقربه استفاده کنی که از صفر اهم تا ۱ کیلو مشخص کرده
بنابرین می بینی عقربه حرکت نکرد چون ابتدای عقربه ۱ کیلو هست و نباید حرکت کنه ولی این اندازه گیری بدرد نمیخوره چون شاید مقاومت سوخته که حرکت نمیکنه.
پس یک رنج بالاتر یعنی ضربدر ۱۰ انتخاب میکنیم یعنی همه اعداد بالاترین کمان را باید ضربدر ۱۰ کنی یعنی ابتدای عقربه ۱۰ کیلو هست و می بینی عقربه روی ۱۰۰ ایستاد چون ۱۰۰ ضربدر ۱۰ برابر با ۱۰۰۰ یا ۱ کیلو میشه

حالا اگه رنج ضربدر ۱۰۰ انتخاب کنی باید روی ۱۰ بایسته چون ۱۰ ضربدر ۱۰۰ میشه ۱ کیلو

نیم دایره سمت چپ پایین هم جریانه که از ۱۰۰ میکرو آمپر تا ۲۵۰ میلی آمپر اندازه گیری میکنه و مثلا برای اندازه گیری جریان مقاومتی که با باطری ۶ ولت موازی شده باید مسیر جریان را پاره و باز کنی و دو پروب را بین نقطه قطع شده یا پاره شده ، متصل کنی که هر سه تا با هم سری بشن و همیشه برای اندازه گیری جریان و ولتاژها از بالاترین رنج انتخاب کن و پله پله کم کن که اگه اشتباه حدس زدی مولتیمتر صدمه نبینه
یعنی از ۲۵۰ میلی امپر شروع کن و بعد ۲۵ میلی امپر انتخاب کن و می بینی عقربه حرکت مناسبی میکنه و ۶ میلی آمپر نشون میده
احتمالا محل سوم پروب برای اندازه گیری جریانه چون فقط out put نوشته که باید به دفترچه راهنما مراجعه کنی یا با تست متوجه بشی ولی اندازه گیری جریان در تعمیر دستگاه های الکترونیکی کاربردی نداره .
یک پتانسیومتر هم سمت راست بالای سلکتور هست که برای تنظیم انتهای حرکت عقربه است بطوریکه دو پروب را بهم متصل میکنی باید عقربه روی صفر اهم یعنی انتهای نیم کمان ها بایسته و اگه کمتر یا بیشتر از صفر اهم ایستاد با این پتانسیومتر تنظیم کن .
یک پیچ کوچیک برنگ سیاه هم وسط مولتیمتر زیر عقربه می بینی که برای تنظیم ابتدای عقربه هست که عقربه شما کمی جلوتر از صفر ولته و باید کمی به عقب برگرده و روی صفر قرار بگیره اما این موارد مهم نیست چون اگه روی صفحه لاکی دست بکشی و باردار بشه عقربه کمی جابجا میشه .
مضافا که خودت میدونی مولتیمتر شما صفرش درواقع کمی جلوتره و با این عدد میدونی ولتاژی نششون نداده و هنوز حرکت نکرده
و همچنین در تعمیرات اصولی و اساسی و دقیق ، نیازی به این دقت های زیاد نداریم .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,686
10,167
گنبد کاووس
درود

کسانی که از من آموزش میگیرن باید خودشونو برای لذت های تحقیق آماده کنن
دیگران خلق کردن یعنی ما نمیتونیم بفهمیم چجوری استفاده کنیم ؟
از الان باید روش تحقیق را یاد بگیرید و تمرین کنید مخصوصا شما جناب اصغری عزیز.

فقط یک باطری یا شارژر ۶ ولتی و دو تا مقاومت مثلا ۱ کیلو و ۵۶ کیلو داشته باشی میتونی بفهمی چجوری نشون میده

سمت چپ بالا نیم دایره ای که با dc v مشخص کرده یعنی برای اندازه گیری ولتاژ مستقیم مانند شارژر یا آداپتور یا باطری باید از این محدوده متناسب با ولتاژ استفاده کنی.
مثلا میخوای باطری یا آداپتور ۶ ولتی را تست کنی باید از رنج ۱۰ استفاده کنی
دراینصورت انتهای عقربه ۱۰ ولته و باید از کمان های مدرج زیر عقربه استفاده کنی که آخرش ۱۰vdc نوشته و حالا باطری را به پروب ها متصل کن و روی همون کمان ببین عقربه چه عددی نشون میده

ضمنا پروب ها همین جا که در عکس دیده میشه باشه و از محل سوم فعلا استفاده نکن و شاید هیچوقت استفاده نکن.

حالا میخوای منبع ولتاژ حدود ۵۰۰ ولت را تست کنی که ابتدا رنج سلکتور را روی ۱۰۰۰ انتخاب میکنی که صدمه نبینه
بعد میخوای ببینی عقربه چه ولتاژی نشون میده ؟
ولی کمان ۱۰۰۰ ولتی زیر عقربه نیست اما میدونی انتهای حرکت عقربه باید ۱۰۰۰ ولت باشه لذا میتونی توی ذهنت عدد ۱۰ را بعنوان ۱۰۰۰ فرض کنی پس عدد ۸ معرف ۸۰۰ ولته و
عدد ۲ معرف ۲۰۰ ولته و قس علیهذا
و لذا عقربه روی عدد حدود ۵ ایستاده یعنی ولتاژش ۵۰۰ ولته

سمت راست بالا برای اندازه گیری ولتاژهای متناوبه که با نیم دایره ACv مشخص کرده و اندازه گیری هم بصورت فوق است
مثلا برای برق شهر میتونی روی رنج ۱۰۰۰ یا رنج ۲۵۰ ولت انتخاب کنی و دو پروب را در پریز برق متصل کنی و ببینی برق شهر چند ولته

نیم دایره راست پایین اهم هست برای اندازه گیری مقاومت

حالا مقاومت ۱ کیلو را به دو پروب متصل کن و رنج ضربدر یک را انتخاب کن یعنی ابتدای عقربه ۱ کیلو ولی همیشه انتهای حرکت عقربه صفر اهمه
باید برای مقاومت ها از بالاترین کمان زیر عقربه استفاده کنی که از صفر اهم تا ۱ کیلو مشخص کرده
بنابرین می بینی عقربه حرکت نکرد چون ابتدای عقربه ۱ کیلو هست و نباید حرکت کنه ولی بدرد نمیخوره چون شاید مقاومت سوخته که حرکت نمیکنه.
پس یک رنج بالاتر یعنی ضربدر ۱۰ انتخاب میکنیم یعنی همه اعداد باید ضربدر ۱۰ کنی یعنی ابتدای عقربه ۱۰ کیلو هست و می بینی عقربه روی ۱۰۰ ایستاد چون ۱۰۰ ضربدر ۱۰ برابر با ۱۰۰۰ یا ۱ کیلو میشه

حالا اگه رنج ضربدر ۱۰۰ انتخاب کنی باید روی ۱۰ بایسته چون ۱۰ ضربدر ۱۰۰ میشه ۱ کیلو

نیم دایره سمت راست پایین هم جریانه که از ۱۰۰ میکرو آمپر تا ۲۵۰ میلی آمپر اندازه گیری میکنه و مثلا برای اندازه گیری جریان مقاومت که به باطری ۶ ولت موازی شده باید مسیر جریان را پاره و باز کنی و دو پروب را بین نقطع قطع متصل کنی که هر سه تا با هم سری بشن و همیشه برای اندازه گیری جریان و ولتاژها از بالاترین رنج انتخاب کن و پله پله کم کن که اگه اشتباه حدس زدی مولتیمتر صدمه نبینه
یعنی از ۲۵۰ میلی امپر شروع کن و بعد ۲۵ میلی امپر انتخاب کن و می بینی عقربه حرکت مناسبی میکنه و ۶ میلی آمپر نشون میده

سپاس

با درود
استاد با این توضیح مفصل واقعا شرمنده و خجالت زده نمودید
تستهایی روی اون انجام دادم و توسط تشریح شما خیلی بهتر شد و بهش عادت میکنم
اتفاقا دبجیتالی که داشتم در بخش تست دیود فقط شماره اهمی دیود را نمایش میداد و ساختارش طوری بود که بیزر در تست دیود غیر فعال میشد
ضمن اینکه در تشخیص سلامت led نیز عاجز بود
ولی این عقربه ای به خوبی led را تست مینماید و توسط باطری کتابی داخلی که داره حتی led را روشن نیز مینماید

ضمنا
در دیجیتالی سلکتور حالت خاموش روشن of, on وجود داره و اینکه اگر بعد از تایمی هیچگونه استفاده ای از مولتی متر نگردد خود به خود خاموش میگردد و باطری الکی مصرف نمیگردد

در صورتی که در این مدل عقربه ای که تهیه نمودم هیچگونه کلید یا سلکتور یا علایم خاموش و روشن وجود ندارد
آیا نباید خاموش گردد؟
سلکتور رو در کدام بخش باید قرار دهم؟
اگر سلکتور در هر حالتی باشد باطری داخلی آن مصرف نمیگردد و تمام نمیشود؟

۲۰۲۰۰۵۲۶_۰۲۱۷۳۶.jpg

سپاسگزارم
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
با درود
استاد با این توضیح مفصل واقعا شرمنده و خجالت زده نمودید
تستهایی روی اون انجام دادم و توسط تشریح شما خیلی بهتر شد و بهش عادت میکنم
اتفاقا دبجیتالی که داشتم در بخش تست دیود فقط شماره اهمی دیود را نمایش میداد و ساختارش طوری بود که بیزر در تست دیود غیر فعال میشد
ضمن اینکه در تشخیص سلامت led نیز عاجز بود
ولی این عقربه ای به خوبی led را تست مینماید و توسط باطری کتابی داخلی که داره حتی led را روشن نیز مینماید

ضمنا
در دیجیتالی سلکتور حالت خاموش روشن of, on وجود داره و اینکه اگر بعد از تایمی هیچگونه استفاده ای از مولتی متر نگردد خود به خود خاموش میگردد و باطری الکی مصرف نمیگردد

در صورتی که در این مدل عقربه ای که تهیه نمودم هیچگونه کلید یا سلکتور یا علایم خاموش و روشن وجود ندارد
آیا نباید خاموش گردد؟
سلکتور رو در کدام بخش باید قرار دهم؟
اگر سلکتور در هر حالتی باشد باطری داخلی آن مصرف نمیگردد و تمام نمیشود؟

مشاهده فایل‌پیوست 166695

سپاسگزارم

درود

در مدل های گرانقیمت آنالوگ بدلایلی که مکررا برشمردم که بدرد هم نمیخوره سلکتور باید در حالت خاموش باشه اما در مدل های ساده و این مدل نیاز به خاموش کردن نیست چون هیچگونه ترانزیستوری نداره و در صورتیکه استفاده نکنی هیچ مصرفی نداره و باطری مرغوب سالها کار میکنه بخصوص که در حالت هایی با اندازه گیری ولتاژ و خطاهای سهوی ، باطری شارژ هم میشه

برای تست led در حالت ضربدر ۱ یاضربدر 10 اغلب آنالوگ ها قادر به روشن کردن led هست و تست قابل توجهی محسوب میشه.

برای تست کلیه نیمه هادی ها همیشه فقط از یک حالت ضربدر یک یا ضربدر ۱۰ که متناسب با مدل ، بهتر تشخیص میده استفاده کنید یعنی حالتی که عقربه حرکت قابل توجهی داشته باشه یعنی عقربه حدود وسط صفحه قرار بگیره تا کوچکترین نشتی را بهتر مشخص کنه.
اشتباه نکنید در حالت هایی که اهم های بالا را اندازه گیری میکنه بهتر مشخص نمیکنه و هر چه اهم پایین تر باشه بهتره بشرطی که در حالت هدایت نیمه هادی سالم مثلا دیود عقربه بمقدار قابل توجهی حرکت کنه ( حدود نصف صفحه )
با هر مولتیمتری همیشه یک مقدار تقریبی حرکت میکنه که باید ملاک شما بشه .
یعنی میزان حرکت یک دیود ژرمانیم را دیدی هر دیود ژرمانیمی همونه
یا در ترانزیستور همینطور
البته نیمه هادی ها مانند دیودها و ترانزیستور ها تقریبا حرکت مشابهدارند و نیاز به حفظ کردن نیست و فقط چند مورد تجربه کنید کافیه.
بطوریکه در ۹۹٪ موارد حتی نحوه حرکت عقربه گویای صحت و سلامت یا صدمه است و نیاز به محل دقیق ایستادن عقربه نیست .
البته افراد تازه کار باید بدانند سخت ترین و پیچیده ترین کارها متعلق به آنان است چون سابقه ای ندارند و لذا هر دستگاهی که صاحبش ۵۰ تا تعمیرگاه مراجعه کرده و نتیجه نگرفته و ناامید شده به افراد تازه کار مراجعه میکنن که هر بلایی سرش بیاد دلشون نسوزه ، من و شما هم جای آنها بودیم همین کارو میکردیم.

لذا بندرت برای دستگاه های دست اول به افراد فاقد سابقه و تازه کار مراجعه میشه ، مشکلی که منم ابتدای فعالیتم داشتم ولی من از بُعد دیگه نگاه میکردم چون بهترین فرصت برای کسب اعتباره و یک دستگاه اینجوری برابر با ۵۰۰ دستگاه معمولی شهرت و اعتبار براتون میاره زیرا اگه بتونی دستگاهی که تعمیرکاران حرفه ای از تعمیرش عاجز بودن تعمیر کنی صاحب دستگاه تا ابد مشتری دائمی شما خواهد شد و برایگان تبلیغات گسترده ای بنفع شما خواهد کرد و پس از آن تعمیر دستگاه های دست اول دوست و اقوام و اطرافیان را بشما محول میکنه و مدام با تعویض فیوز و رفع قطعی سیم برق تعمیر میکنی و حسابی تلافی میکنه جوری که از تعویض فیوز حالت بهم میخوره و آرزوی عیب یابی پیچیده میکنی و لذا من دستگاه های غیرقابل تعمیر و دست خورده را به هر قیمتی درست میکردم و حتی قبل از تحویل گرفتن از مشتری ، اطمینان ۱۰۰٪ هم میدادم که اگه هیچ تعمیرکاری نتونسته تعمیر کنه من میتونم.


سپاس
 
آخرین ویرایش:

m_aram

کاربر vip
کاربر
2014-07-22
24
44
درود

در مدل های گرانقیمت آنالوگ بدلایلی که مکررا برشمردم که بدرد هم نمیخوره سلکتور باید در حالت خاموش باشه اما در مدل های ساده و این مدل نیاز به خاموش کردن نیست چون هیچگونه ترانزیستوری نداره و در صورتیکه استفاده نکنی هیچ مصرفی نداره و باطری مرغوب سالها کار میکنه بخصوص که در حالت هایی با اندازه گیری ولتاژ و خطاهای سهوی ، باطری شارژ هم میشه

برای تست led در حالت ضربدر ۱ یاضربدر 10 اغلب آنالوگ ها قادر به روشن کردن led هست و تست قابل توجهی محسوب میشه.

برای تست کلیه نیمه هادی ها همیشه فقط از یک حالت ضربدر یک یا ضربدر ۱۰ که متناسب با مدل ، بهتر تشخیص میده استفاده کنید یعنی حالتی که عقربه حرکت قابل توجهی داشته باشه یعنی عقربه حدود وسط صفحه قرار بگیره تا کوچکترین نشتی را بهتر مشخص کنه.
اشتباه نکنید در حالت هایی که اهم های بالا را اندازه گیری میکنه بهتر مشخص نمیکنه و هر چه اهم پایین تر باشه بهتره بشرطی که در حالت هدایت نیمه هادی سالم مثلا دیود عقربه بمقدار قابل توجهی حرکت کنه ( حدود نصف صفحه )
با هر مولتیمتری همیشه یک مقدار تقریبی حرکت میکنه که باید ملاک شما بشه .
یعنی میزان حرکت یک دیود ژرمانیم را دیدی هر دیود ژرمانیمی همونه
یا در ترانزیستور همینطور
البته نیمه هادی ها مانند دیودها و ترانزیستور ها تقریبا حرکت مشابهدارند و نیاز به حفظ کردن نیست و فقط چند مورد تجربه کنید کافیه.
بطوریکه در ۹۹٪ موارد حتی نحوه حرکت عقربه گویای صحت و سلامت یا صدمه است و نیاز به محل دقیق ایستادن عقربه نیست .
البته افراد تازه کار باید بدانند سخت ترین و پیچیده ترین کارها متعلق به آنان است چون سابقه ای ندارند و لذا هر دستگاهی که صاحبش ۵۰ تا تعمیرگاه مراجعه کرده و نتیجه نگرفته و ناامید شده به افراد تازه کار مراجعه میکنن که هر بلایی سرش بیاد دلشون نسوزه ، من و شما هم جای آنها بودیم همین کارو میکردیم.

لذا بندرت برای دستگاه های دست اول به افراد فاقد سابقه و تازه کار مراجعه میشه ، مشکلی که منم ابتدای فعالیتم داشتم ولی من از بُعد دیگه نگاه میکردم چون بهترین فرصت برای کسب اعتباره و یک دستگاه اینجوری برابر با ۵۰۰ دستگاه معمولی شهرت و اعتبار براتون میاره زیرا اگه بتونی دستگاهی که تعمیرکاران حرفه ای از تعمیرش عاجز بودن تعمیر کنی صاحب دستگاه تا ابد مشتری دائمی شما خواهد شد و برایگان تبلیغات گسترده ای بنفع شما خواهد کرد و پس از آن تعمیر دستگاه های دست اول دوست و اقوام و اطرافیان را بشما محول میکنه و مدام با تعویض فیوز و رفع قطعی سیم برق تعمیر میکنی و حسابی تلافی میکنه جوری که از تعویض فیوز حالت بهم میخوره و آرزوی عیب یابی پیچیده میکنی و لذا من دستگاه های غیرقابل تعمیر و دست خورده را به هر قیمتی درست میکردم و حتی قبل از تحویل گرفتن از مشتری ، اطمینان ۱۰۰٪ هم میدادم که اگه هیچ تعمیرکاری نتونسته تعمیر کنه من میتونم.


سپاس

با سلام خدمت استاد عزیز

من برای اولین بار میخواستم مولتی متر آنالوگ خریداری کنم ، به توصیه یک تعمیرکار آمریکایی که تو کتابش نوشته بود ، گفته بود بهتره مولتی متری خرید کنم که رنج 10k داشته باشه . چون این مولتی متر ها هم 2 عدد باتری 1.5 و یک عدد 9 ولت دارن . در رنج 10k ، دوازده 12 ولت میده که برای تست دیود ها و ترانزیستورها مناسبه . در غیر این صورت ، مولتی متر 3 ولت خروجی میده که مناسب تست نیست .
می خواستم نظر شما رو بپرسم .
خیلی ممنون
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
با سلام خدمت استاد عزیز

من برای اولین بار میخواستم مولتی متر آنالوگ خریداری کنم ، به توصیه یک تعمیرکار آمریکایی که تو کتابش نوشته بود ، گفته بود بهتره مولتی متری خرید کنم که رنج 10k داشته باشه . چون این مولتی متر ها هم 2 عدد باتری 1.5 و یک عدد 9 ولت دارن . در رنج 10k ، دوازده 12 ولت میده که برای تست دیود ها و ترانزیستورها مناسبه . در غیر این صورت ، مولتی متر 3 ولت خروجی میده که مناسب تست نیست .
می خواستم نظر شما رو بپرسم .
خیلی ممنون

درود

درود
من بیشتر از ۴۰ سال با مولتیمتری که یک باطری ۱،۵ ولت داره کار کردم و لااقل بیشتر از ۳۰ ساله که قطعات سوخته را داخل مدار شناسایی میکنم و لذا ادعای وی که گفته مولتیمتری که باطری کمتر از ۱۲ ولت داره برای تست مناسب نیست لااقل در مورد من صحت نداره و این ادعای ناصحیح وی گویای ضعف فنی وی است .

صرفنظر از موارد بسیار بسیار نادر که عیوب استثنایی و غیرعادی با دقیق ترین دستگاه ها هم قابل شناسایی نیست بقیه موارد یعنی در نزدیک به ۱۰۰٪ موارد اساسا نیاز به دقت نداریم و از راه دور هم قطعات سوخته چشمک میزنه .

تعمیر یعنی دستگاهی که تولید شده و کار میکرده الان عملکرد غیرعادی داره و بخش معیوب هم عملکرد غیرعادی پیدا کرده و مثلا باید خروجی داشته باشه ولی نداره و لذا اینطور نیست که خروجی یک ذره از حالت عادی خارج شده باشه.

مثلا کلکتوری که باید ۱۰ ولت داشته باشه فقط کافیه ببینیم شتاب و سرعت عقربه نشون میده قصد داره به ۱۰ ولت نزدیک بشه و دیگه کافیه و نیاز نیست که ببینیم ۱۰،۵ ولت میشه یا ۹ ولت .

دقت زیاد فقط در امور پژوهشی ضروری هست ولی در تعمیر نیاز به دقت نداریم و اگه مثلا کلکتور فوق الذکر میخواد به ۱۰ ولت نزدیک بشه یعنی درسته و بیشتر زور نزن و اگه خراب باشه مثلا ۱ یا صفر ولت میشه و اختلاف فاحشی پیدا میکنه .

( البته صرفنظر از موارد بسیار نادر و استثنائی که در اینگونه موارد کاری از دقت هم ساخته نیست در بقیه موارد بدون دقت تعمیر کنی خواهی دید که دستگاه بهتر از گذشته کار میکنه )

بعنوان مثال تغذیه دستگاهی سوخته و ولتاژی نداره فقط کافیه بعد از تعمیر ولتاژ حدود نرمال باشه و لازم نیست ببینی اندکی کمتر یا بیشتره ؟
دراینصورت کار تمام است و دستگاه بخوبی کار میکنه بویژه که با تمهیداتی عمرشو طولانی کنی که مطمئن تر از گذشته کار میکنه .

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,293
ایران
درود

درود
من بیشتر از ۴۰ سال با مولتیمتری که یک باطری ۱،۵ ولت داره کار کردم و لااقل بیشتر از ۳۰ ساله که قطعات سوخته را داخل مدار شناسایی میکنم و لذا ادعای وی که گفته مولتیمتری که باطری کمتر از ۱۲ ولت داره برای تست مناسب نیست لااقل در مورد من صحت نداره و این ادعای ناصحیح وی گویای ضعف فنی وی است .

صرفنظر از موارد بسیار بسیار نادر که عیوب استثنایی و غیرعادی با دقیق ترین دستگاه ها هم قابل شناسایی نیست بقیه موارد یعنی در نزدیک به ۱۰۰٪ موارد اساسا نیاز به دقت نداریم و از راه دور هم قطعات سوخته چشمک میزنه .

تعمیر یعنی دستگاهی که تولید شده و کار میکرده الان عملکرد غیرعادی داره و بخش معیوب هم عملکرد غیرعادی پیدا کرده و مثلا باید خروجی داشته باشه ولی نداره و لذا اینطور نیست که خروجی یک ذره از حالت عادی خارج شده باشه.

مثلا کلکتوری که باید ۱۰ ولت داشته باشه فقط کافیه ببینیم شتاب و سرعت عقربه نشون میده قصد داره به ۱۰ ولت نزدیک بشه و دیگه کافیه و نیاز نیست که ببینیم ۱۰،۵ ولت میشه یا ۹ ولت .

دقت زیاد فقط در امور پژوهشی ضروری هست ولی در تعمیر نیاز به دقت نداریم و اگه مثلا کلکتور فوق الذکر میخواد به ۱۰ ولت نزدیک بشه یعنی درسته و بیشتر زور نزن و اگه خراب باشه مثلا ۱ یا صفر ولت میشه و اختلاف فاحشی پیدا میکنه .

( البته صرفنظر از موارد بسیار نادر و استثنائی که در اینگونه موارد کاری از دقت هم ساخته نیست در بقیه موارد بدون دقت تعمیر کنی خواهی دید که دستگاه بهتر از گذشته کار میکنه )

بعنوان مثال تغذیه دستگاهی سوخته و ولتاژی نداره فقط کافیه بعد از تعمیر ولتاژ حدود نرمال باشه و لازم نیست ببینی اندکی کمتر یا بیشتره ؟
دراینصورت کار تمام است و دستگاه بخوبی کار میکنه بویژه که با تمهیداتی عمرشو طولانی کنی که مطمئن تر از گذشته کار میکنه .

سپاس


سلام بر استاد مهربانم
من هر چه از الکترونیک یاد گرفتم از استادی مهربانی استاد غزال یاد گرفتم. ای کاش 7 و8 سال زودتر با شما آشنا میشدم.ای کاش
استاد عزیزم این دوستمون (m_aram) که در مورد مولتی متر آنالوگ با باطری 12 ولتی گفته بودن از مولتی متر های سه ولتی بهتر من هم این کتاب را خوندم (کتاب آزمایش قطعات الکترونیکی) است . و نویسنده کتاب در تست قطعات به خصوص در قطعات سه پایه با مولتی متر 12 ولتی سفارش کرده . مثلا در مورد تست دیود در کتابش نوشته .با خلاصه
یک مولتی متر آنالوگ که روی اندازه مقاومت *1 اهم تنظیم شده دارای خروجی حدود 3 ولت میباشد ( به یاد داشته باشید دو باطری 1.5 ولت داخل مولتی متر آنالوگ قرار دارد ) ولتاژ 3 ولت جهت قرائت دقیق دیود در حالت تحت فشار کافی است . حتی در زمان بررسی دیود در مقیاس *1 اهم قرائت سالم را نشان میدهد به معنی سالم بودن دیود نیست. اکنون دوباره مجبورید برای آزمایش دیود معمولی مولتی متر را روی مقیاس *10 کیلو اهم تنطیم کنید. خروجی ولتاژ در *10 کیلو اهم 12 ولت است ( باطری 9 ولت را در مولتی متر به یاد داشته باشید 1.5 ولت + 1.5 ولت + 9 ولت = 12 ولت ) دوباره دیود در حال آزمایش باید یک قرائت را نشان دهد . این روش در دیود شاتکی استثنا است جایی که دیود شاتکی دو قرائت دارد اما این قرائت نشانه اتصالی نیست . مولتی متر دیجیتال نمیتواند آن را آزمایش کند چون خروجی آن 500 میلی ولت تا 2 ولت است.

استاد عزیزم احتمالا نویسنده بیشتر تعریف مولتی متر انالوگ را دارد که بهتر از دیجیتال است . که این را خود شما هم بارها گفته اید.
استاد متشکرم.
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
سلام بر استاد مهربانم
من هر چه از الکترونیک یاد گرفتم از استادی مهربانی استاد غزال یاد گرفتم. ای کاش 7 و8 سال زودتر با شما آشنا میشدم.ای کاش
استاد عزیزم این دوستمون (m_aram) که در مورد مولتی متر آنالوگ با باطری 12 ولتی گفته بودن از مولتی متر های سه ولتی بهتر من هم این کتاب را خوندم (کتاب آزمایش قطعات الکترونیکی) است . و نویسنده کتاب در تست قطعات به خصوص در قطعات سه پایه با مولتی متر 12 ولتی سفارش کرده . مثلا در مورد تست دیود در کتابش نوشته .با خلاصه
یک مولتی متر آنالوگ که روی اندازه مقاومت *1 اهم تنظیم شده دارای خروجی حدود 3 ولت میباشد ( به یاد داشته باشید دو باطری 1.5 ولت داخل مولتی متر آنالوگ قرار دارد ) ولتاژ 3 ولت جهت قرائت دقیق دیود در حالت تحت فشار کافی است . حتی در زمان بررسی دیود در مقیاس *1 اهم قرائت سالم را نشان میدهد به معنی سالم بودن دیود نیست. اکنون دوباره مجبورید برای آزمایش دیود معمولی مولتی متر را روی مقیاس *10 کیلو اهم تنطیم کنید. خروجی ولتاژ در *10 کیلو اهم 12 ولت است ( باطری 9 ولت را در مولتی متر به یاد داشته باشید 1.5 ولت + 1.5 ولت + 9 ولت = 12 ولت ) دوباره دیود در حال آزمایش باید یک قرائت را نشان دهد . این روش در دیود شاتکی استثنا است جایی که دیود شاتکی دو قرائت دارد اما این قرائت نشانه اتصالی نیست . مولتی متر دیجیتال نمیتواند آن را آزمایش کند چون خروجی آن 500 میلی ولت تا 2 ولت است.

استاد عزیزم احتمالا نویسنده بیشتر تعریف مولتی متر انالوگ را دارد که بهتر از دیجیتال است . که این را خود شما هم بارها گفته اید.
استاد متشکرم.

درود

پاسخی که من دادم و شما اشاره و توضیح فرمودید در این خصوص بود که سوال سد آیا اگر مالتیمتر آنالوگ با ولتاژ ۱۲ ولت کار نکنه برای تست قطعات مناسب نیست ؟

و من پاسخ دادم مالتیمتر بسیار ساده ای که من بیش از ۴۰ سال در فعالیت رسمی ازش استفاده کردم که از لوازم اوراقی و غیر قابل استفاده پدرم پیدا کردم و از بچگی تاکنون همکارم بوده و لااقل ۱۰ سال قبل از فعالیت شغلی هم در فعالیت غیر شغلی و مقدماتی و دوران ناشیگری ازش استفاده کردم و نتونستم مالتیمتر مجهزتری جایگزین آن کنم فقط یک باطری داره و فقط یک رنج اندازه گیری اهمی هم داره که ضعف کوچکی محسوب میشه.

البته در تعمیرات ، بسیار بسیار بندرت در عیوب خاص و پیچیده از مولتیمتر دیجیتال هم استفاده کرده و میکنم .

و نکته مهم اینه که از مالتیمتر آنالوگ استفاده کنید خیلی بهتره و هر نوعی باشه خوبه اما بدلایلی که عرض شد ساده ترینش خوبتره

شاید این ابهام مطرح بشه کسی که با وسیله ای به درجه ای از موفقیت رسیده شاید اگر از وسیله بهتری استفاده میکرد به موفقیت بالاتری میرسید .
اما من محقق هستم و همیشه دنبال سوژه تحقیق
و لذا مولتیمتر آنالوگ را به سبب عادت انتخاب نکردم بلکه شاید حدود بیشتر از ۲۰ نوع مالتیمتر آنالوگ و دیجیتال دارم و مدت قابل توجهی با هر کدام کار کردم و همواره ساده ترین مولتیمترم را ترجیح دادم و البته آنالوگ های همردیف اولی دارم با این تفاوت که صفحه شفاف روی عقربه شیشه نیستند و باردار میشن که ضعف کوچکی نیست و لذا از چند مولتیمترم فقط به همین دلیل استفاده نمیکنم .

اما اساسی ترین موضوع ، روش تعمیره ، کمااینکه آغازگر اغلب تاپیک ها و شاید همه تاپیک هایی که به نتیجه دلخواه رسیده با مولتیمتر دیجیتال مشکل دستگاه خود را مطرح کرده اند.
خلاصه اینکه نوع و مدل مولتیمتر مانع تعمیر نیست اما ساده کننده تعمیره
ولی روش ناصحیح تعمیر میتونه مانع تعمیر و جنجال ساز باشه .

سپاس
 

ababa6627

کاربر
2015-08-07
3
7
سلام استاد غزال گرامی، ضمن تشکر از شما، میتونم از شما بپرسم با توجه به تجربه خودتون، در ضمینه پژوهشی کدوم مولتی متر مناسب تر هست! آنالوگ یا دیجیتال، دقت در کمترین اندازه گیری ولتاژ و جريان و ...، و اگر برندی مدنظر دارین هم ممنون میشم، همچنین اگر اطلاعاتی در مورد تجهیزات مورد استفاده مثل اسیلوسکوپ، نوع آنالوگ یا دیجیتال، پهنای باند مناسب از نظر کاربرد و .... بدین، بسیار سپاسگزار خواهم بود
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا