آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

عمر لامپ های روشنایی LED را ابدی کنید

Glimpser

کاربر
2008-06-19
29
54
درود

آفرین
حالا این شد یه حرفی.
حرف حق جواب نداره.
اگرچه بدرستی حدس زدید و سن چندانی ندارم که تجربه چندانی داشته باشم اما ازآنجاکه سن پایین و تجربه ناچیز دلیل خطا در همه موارد نیست و چه بسا نظر یک خردسال صحیح تر از افراد مسن و با تجربه باشه و لذا این بخش از پاسخ شما را نپذیرفتم .

اما اعتراف میکنم صحت بقیه استدلال شما قابل تردید و تکذیب نیست و به کلی روشن و قانعم کرد.
زیرا زمانیکه آمپلیفایری در کمد گذاشتید و بدون استفاده خراب شده لذا همانطور که فرمودید بدیهی است ، اگه ۴ تا لامپ led در کشو نگهدارم بعد از ۳ سال خودبخود میسوزه ، خصوصا که فضای کشو تنگ تر هم هست.

فلذا اگه لامپی ۱۲۰ سال روشن بوده و نسوخته ، همانطور که در پاسخ قبلی فرمودید به این دلیله که دارای فیلامان و حباب شیشه ای است و لامپ هایی که فیلامان و حباب شیشه ای دارند ، براحتی ۱۲۰ سال عمر میکنند و اگه در کشو هم نگهداریم نمیسوزند و نیاز به تمهیداتی نداره.

بابت تجربیات ارزشمندی که مطرح فرمودید و منو از توهم خارج ساختید بینهایت سپاسگزارم.

سپاس
به شخصی که نخواهد یاد بگیرد نمیشه چیزی یاد داد .
https://passive-components.eu/get-the-lowdown-on-shelf-life-and-storage-of-capacitors/
مشت نمونه خروار است ، تقریبا برای همه قطعات عمر محاسبه شده ای وجود دارد .
اگر تمایل به آموختن داشته باشید بجای بحث کردن خودتان دنبال بقیه قطعات میگردید .
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,762
به شخصی که نخواهد یاد بگیرد نمیشه چیزی یاد داد .
https://passive-components.eu/get-the-lowdown-on-shelf-life-and-storage-of-capacitors/
مشت نمونه خروار است ، تقریبا برای همه قطعات عمر محاسبه شده ای وجود دارد .
اگر تمایل به آموختن داشته باشید بجای بحث کردن خودتان دنبال بقیه قطعات میگردید .



درود

عزیزم ، جمله بجا و درستی فرمودید که :

به شخصی که نخواهد یاد بگیرد نمیشه چیزی یاد داد .

فقط یک اشکال کوچیک که رعایت نفرمودید اینه که:
هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

و شما بجای من از این جمله استفاده فرمودید.
زیرا این جمله به اشخاصی اطلاق میشه که دقیقا شبیه شما ، بدون دلیل و سند بر ادعای خود پافشاری میکنن و لذا باید من از این جمله استفاده کنم نه شما.
بنابرین بهتره از جملاتی مناسب حال خود استفاده کنید.
مثلا بگو : افزایش عمر لامپ به زیان تولیدکننده است و لذا روش خوبی نیست چون مانع سود بادآورده ما میشه.


من ذوق زدگی شما رو درک میکنم که خود را در شرایطی قرار دادی که نظرات دلخواه و موجود در اینترنت را بعنوان وحی مُنزل القا و معرفی فرمودی .
با اینحال توجه نفرمودید که اشتباها مقاله ای معرفی فرمودید که نظر من را تایید کرده.


عزیزم اولا همانطور که شما به مقاله ای در اینترنت متوسل شدی و بدون توجه به اعتبار مقالات ، فقط بدنبال تایید خود هستی ، اتفاقا در یکی از سایت ها دیدم ، شخصی با شیوه معکوس و با استناد به ترجمه یکی از مقالاتم ، نظر مخالف خود را با استناد به ترجمه نظراتم رد کرده و چه بسا افرادی به نظر شما استناد کنند اما استناد شما یا استناد به نظر من ، دلیل صحت نظر نیست.

و لذا اگرچه قبل از استناد به مقالات موجود در اینترنت باید اعتبار مقاله اثبات بشه اما صرفنظر از اعتبار و صحت مقاله ، اتفاقا موضوعات مقاله ای که معرفی فرمودید ، نه تنها در تاپیک های دیگر بلکه در همین تاپیک هم مورد تاییدم قرار دادم .

لذا زیادی عجله کردی و با دست خودت ثابت کردی ادعا و استدلال حضرتعالی در خصوص این تاپیک پایه و اساسی نداره.
زیرا به این ترتیب کل دلایل و مستندات مخالفت خود را با معرفی این مقاله اعلام کردی.

اما عزیزم کل این مقاله در خصوص تاثیر شرایط محیطی و عوامل خارجی روی خازن است که در همین تاپیک هم به وفور تایید و تاکید کردم.

البته نه اینکه پس از ۳ سالی که فرمودید و حتی پس از ۳۰ سال هم داخل کشو خراب بشه ، بطوریکه من دستگاه های الکترونیکی با عمر حدود ۶۰ سال دارم که فقط لامپ های الکترونیکی (استهلاکی) آن عوض شده و هنوز با بقیه لوازم و قطعات و خازن های خودش کار میکنه ، اما اگه ۱۰ دقیقه هم در معرض رطوبت شدید و یا اسید و هر عامل مخربی قرار بگیره ، تخریب اتفاق میافته و صدمه می بینه.

فلذا اگرچه همواره از نظرات صحیح و ناصحیح علمی و مستدل مخالف استقبال و تقدیر کرده ام و حتی نظر بد را خوب میدانم اما بهمان میزان از پارازیت و ادعاهای آبکی متنفرم که جز اتلاف وقت ثمری نداره و اگه به دسته دوم پاسخ گفتم بجهت تنویر ذهن بقیه مخاطبین بوده وگرنه هدف پارازیت مشخص و معلومه .

به همین علت ، ازآنجاکه بر پایه دانش ناچیزم جهت پیشگیری از اتلاف وقت ، پیش بینی کردم تنها راه اختلال و پارازیت و مخالفت آبکی با این تاپیک توسل به عوامل خارجی است لذا همواره تاکید کردم



صرفنظر از عوامل خارجی

چنانکه بر حسب اتفاق در پاسخ اولم ، با تاکید مضاعفی تصریح کردم ، خودتو خسته نکنی چون این تاپیک در خصوص کلیه عوامل خارجی ازجمله تخریب با پتک و چکش و رطوبت و اسید ، کوچکترین تضمینی نمیده و بدیهی است که با رطوبت و چکش و اسید و امثالهم یکروز هم دوام نمیاره و لذا اگه مجددا و با حوصله به پاسخم توجه فرمایید این تاکید موکد را ملاحظه میفرمایید و لذا اعتراف کردم این تاپیک برای حضرتعالی ثمری نداره چون خازن ها با عوامل خارجی در کشو هم خراب میشن چه رسد در حال استفاده.

و صرفنظر از کلیه موارد فوق اساسا این تاپیک در خصوص افزایش عمر ledهای لامپ است اما ازآنجاکه صدمه دیگر قطعات لامپ بسیار بندرت دیده شده و عامل صدمه بسیاری از همین موارد نادر هم سوختن ledها بوده که موجب سوختن آی سی و دیود پل و غیره شده لذا با چشم پوشی از این موضوع پاسخ گفتم .


بنابمراتب و همانطور که حدس زدید ، درسته که من سن و تجربه ای ندارم ولی امید کوچکترها به شما بزرگترهاست که با دقت و عنایت و گذشت بیشتری ، عرایض ضعفا رو مطالعه و بررسی فرمایید .


سپاس
 
آخرین ویرایش:

Glimpser

کاربر
2008-06-19
29
54
درود

عزیزم ، من ذوق زدگی شما رو درک میکنم که خود را در شرایطی قرار دادی که به هر موضوعی برای اثبات نظر خود استناد کنی .

اما عزیزم اولا همانطور که شما به مقاله ای در اینترنت متوسل شدی و بدون توجه به اعتبار مقالات ، فقط بدنبال تایید خود هستی ، اتفاقا در یکی از سایت ها دیدم ، شخصی با شیوه معکوس و با استناد به ترجمه یکی از مقالاتم ، نظر مخالف خود را رد میکرد و استناد وی ، دلیل صحت نظرم نیست.

و لذا اگرچه قبل از استناد به مقالات موجود در اینترنت باید اعتبار مقاله اثبات بشه اما اتفاقا اغلب موضوعات مقاله مورد نظر شما ، درست و مورد تاییدم هست .

اما زیادی عجله کردی و با دست خودت ثابت کردی ادعا و استدلال حضرتعالی در خصوص این تاپیک پایه و اساسی نداره.
به این ترتیب کل دلایل و مستندات مخالفت خود را با معرفی مقاله مورد اشاره اعلام کردی.

اما عزیزم کل مقاله مورد اشاره حضرتعالی در خصوص تاثیر شرایط محیطی و عوامل خارجی روی خازن است که عمدتا مورد تاییدم هست و به وفور هم تایید و تاکید کردم.

البته نه اینکه پس از ۳ سالی که فرمودید و حتی پس از ۳۰ سال هم داخل کشو خراب بشه ، بطوریکه من دستگاه های الکترونیکی با عمر حدود ۶۰ سال دارم که فقط لامپ های الکترونیکی (استهلاکی) آن عوض شده و هنوز با بقیه لوازم و قطعات و خازن های خودش کار میکنه ، اما اگه ۱۰ دقیقه هم در معرض رطوبت شدید و یا اسید و هر عامل مخربی قرار بگیره ، تخریب اتفاق میافته و میسوزه.

فلذا اگرچه همواره از نظرات صحیح و ناصحیح علمی و مستدل مخالف استقبال و تقدیر کرده ام و حتی نظر بد را خوب میدانم اما بهمان میزان از پارازیت و ادعاهای آبکی متنفرم که جز اتلاف وقت ثمری نداره و اگه به دسته دوم پاسخ گفتم بجهت تنویر ذهن بقیه مخاطبین بوده وگرنه هدف پارازیت مشخص و معلومه .

به همین علت ، ازآنجاکه بر پایه دانش ناچیزم جهت پیشگیری از اتلاف وقت ، پیش بینی کردم تنها راه اختلال و پارازیت و مخالفت آبکی با این تاپیک توسل به عوامل خارجی است لذا همواره تاکید کردم

صرفنظر از عوامل خارجی

و لذا بر حسب اتفاق در پاسخ اولم به شما با تاکید مضاعفی تصریح کردم ، خودتو خسته نکن ، این تاپیک در خصوص کلیه عوامل خارجی ازجمله پتک و چکش و رطوبت و اسید ، کوچکترین تضمینی نمیده و بدیهی است که با رطوبت و چکش و اسید و امثالهم یکروز هم دوام نمیاره و لذا اگه مجددا و با حوصله به پاسخم توجه فرمایید این تاکید موکد را ملاحظه میفرمایید و لذا اعتراف کردم این تاپیک برای حضرتعالی ثمری نداره چون خازن ها در کشو هم خراب میشن چه رسد در حال استفاده.

بنابمراتب درسته که من سن و تجربه ای ندارم ولی امید کوچکترها به شما بزرگترهاست که با دقت و عنایت و گذشت بیشتری ، عرایض ضعفا رو مطالعه و بررسی فرمایید .


سپاس
در عمر جاودانه خودتان و قطعات الکترونیکتان کامیاب و خوش باشید و از تصورات و توهمات خود لذت ببرید قبلن هم گفتم آدمی که نخواهد چیزی را ببیند ، نخواهد دید.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,762
سلام بر استاد مهربانم
استاد عزیزم از موقعی که آموزش لامپ های ال ای دی را ابدی کنید . تعمیر لامپ های ال ای دی انجام میدم . با روشی که آموزش دادید انجام دادم تا حالا برگشت نخورده. کارم بیشتر برق صنعتی است . تابلو های الکتروموتور ها و....... در جاهای صنعتی کار میکنم. مانند مرغداری ها که در سالن ها ی مرغداری در هر سالن 60 الی 100 عدد لامپ کم مصرف استفاده میشه و که در هر دوره (45 روز)به علت سمپاشی ضدفونی میکنند سالن را. و رطوبت بالای سالن که توسط دستگاه های رطوبت ساز به وجود میاید به داخل برد لامپ آب نفوذ میکنه. و ال ای دی اتصالی و میسوزه . و مرغداری ها مجبور در هر دور لامپ ال ای دی را تعویض کنند . به علت هزینه کم ال ای دی تهیه میکنند که تاریخ گارانتی گذشته. ومن هم از فرست استفاده کرده این ال ای دی ها را گرانتی میکنم . طبق روش که شما آموزش دادید .مقاومت را کمی بیشتر در نظر میگیرم . درسته که نور لامپ کمتر میشه.اما عمرش ابدی ابدی میشه استاد مهربام
استاد مهربانم فقط خواستم این مطلب بهانی باشه برای تشکر بینهایت تشکر تشکر میکنم.
متشکرم.

درود

بابت التفات و تدقیق وافر در جفا و عنایت و تزریق فاخر در وفا و لطف مسلسل و پیوسته حضرت عالی بینهایت ممنون و سپاسگزارم.​

هرچند برداشت محصول مفید از پارازیت مضر ، بسیار سخت و دشوار است ، اما در چنین مواردی بحد بضاعت ناچیز ، سعی و تلاش مقدور میکنم مطابق شعاری که ذیل پست های خود سرودم ، طلا را از بلا و هنجار را از ناهنجار برداشت کنم و بعنوان فتح بابی جهت شفاف سازی ابهامات و تیرگی ها استفاده کنم و لذا از فرصتی که ایشان برای تشریح اکمل موضوع فراهم ساخته بشرح زیر استفاده میکنم.

بطوریکه خطاب به علاقمندان عرض میکنم.
عنوان تاپیک به این معنا نیست که با استفاده از راهکار تاپیک ، هر سلیقه و برداشت و اقدام دلخواهی منجر به ابدی شدن عمر هر لامپی میشه.

زیرا فرض کنید یکنفر مقاومت مورد نظر یک لامپ را بمقدار ۱ اهم افزایش داده و دیگری در لامپی با همان مدل ، بمقدار ۳ اهم افزایش داده.
به این ترتیب آیا عمر هر دولامپ ابدی شده ؟

پاسخ؛
بدیهی است چنانچه هر دو لامپ در شرایط پایین تر از امکان تخریب قرار گرفته باشند هر دو ابدی شده اند.
اما اگه با افزایش ۳ اهمی در شرایط ایده آل قرار بگیره دراینصورت فقط دومی ابدی شده و عمر اولی افزایش یافته.

و اگه با افزایش ۵ اهمی در شرایط ایده آل قرار بگیره دراینصورت هرچند عمر هیچیک از دو لامپ فوق الذکر ، ابدی نشده اما با این وجود بسیار محرز و مسلم است که عمر هر دو لامپ افزایش قابل توجهی یافته و عمر لامپ دوم ، بیشتر از لامپ اول شده .

و لذا اگر لامپی با افزایش ۲ اهم بمدت ۵ سال کار کرد و بعد از ۵ سال led های لامپ سوخت دراینصورت بدیهی است که افزایش ۲ اهمی کافی نبوده و باید مقاومت مربوطه ، بیشتر از ۲ اهم افزایش یابد .
و لذا اگرچه افزایش ایده آل و دقیق مقاومت با تجربه کافی حاصل میشه ، اما اگه بخواهند چشم بسته عمر لامپ های هر مدلی را ابدی کنند چنانچه نور لامپ را بمقدار قابل توجهی نزدیک به نصف نور اولیه ، کم کنند دراینصورت اگه ۵۰ سال دیگه هم ledهای هر لامپی سوخت حاضرم به ازای هر لامپی ، ۱۰ لامپ تقدیم کنم .

لازم به ذکر است که این تاپیک در خصوص ابدی شدن عمر ledهای هر مدلی مطرح شده و هرچند کاهش نور موجب کاهش جریان کل قطعات لامپ میشه و علاوه بر led ها , بقیه قطعات نیز با فشار کمتر و با عمر بسیار بالاتری فعالیت میکنند اما با این وجود علاقمندان ، جهت اطمینان صد در صدی میتونن عمر دیگر قطعات لامپ را هم ابدی کنند و از همین شیوه برای آنها هم استفاده کنند و قطعات قویتری جایگزین نمایند که هرگز به شرایط تخریب نرسند که بنظر من ضرورتی نداره.

مثلا اگه از مقاومت یا خازن نامناسبی استفاده شده باید از مقاومت و خازن و قطعاتی با توانایی بالاتر استفاده کنند تا هرگز در شرایط تخریب قرار نگیره .

تا آنجا که من مطلعم و بدلیل جریان ناچیز لامپ های led بویژه لامپ های کم توان ، عمده خرابی های لامپ مربوط به سوختن led هاست و بسیار بندرت خرابی آی سی و خازن و مقاومت دیده شده و اگر دیده شده ، غالبا سوختن led ها عامل و منشاء ، صدمه دیگر قطعات شده .

و لذا اگه از صدمه ledها پیشگیری بشه صدمه دیگر قطعات هم ، بسیار بسیار بندرت اتفاق میافته.

در هر صورت هر یک از علاقمندان میتونه با سلیقه و دلخواه خود نور لامپ را کم کنه و عمر لامپ را متناسب با کاهش نور زیاد و یا بدلخواه خود ابدی کنه .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

ehsan6414

کاربر
2018-03-27
7
13
38
درود

آفرین
حالا درسته

حالا مشخص شد عامل پرش نور از پر نور به کم نور که نور بینابین را مقدور نمیکنه مقدار R4 (موازی با لامپ ها) هست که باید اصلاح بشه .

بنابرین باید با کمترین جریان این امکان میسر بشه .
و لذا حتی المقدور بزرگترین مقاومت ممکن را بجای ۱ کیلو با لامپ ها موازی کن تا با تغییر دو مقاومت موازی قادر به تنظیم دلخواه نور لامپ باشی.

یعنی اگه ۱۰ کیلو و ۲۰ کیلو و ۳۰ کیلو موازی کنی میتونی با تغییر مقاومت های کوچیک موازی ، نور لامپ را بدلخواه تنظیم کنی ولی بیش از ۳۰ کیلو مانند سابق میشه و نور بینابین مقدور نمیشه

دراینصورت ۳۰ کیلو بهترینه
و حالا باید پس از نصب ۳۰ کیلو که ۱ وات هم کافیه و داغ نمیکنه ، مقاومت های موازی را بنحوی انتخاب کنی که نور لامپ ذره ای از نور نرمال کمتر بشه.

آفرین.

سلام استاد. اگه توی مدار مورد بحث مقاومت Rs4 و خازن Cs2 را حذف کنیم بعد مقاومت های نمونه گیر را اصلاح کنیم آیا مشکلی برای مدار پیش نمیاد؟
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,762
سلام استاد. اگه توی مدار مورد بحث مقاومت Rs4 و خازن Cs2 را حذف کنیم بعد مقاومت های نمونه گیر را اصلاح کنیم آیا مشکلی برای مدار پیش نمیاد؟

درود

متوجه نشدم که چرا باید مقاومت و خازن حذف بشه بعد اضافه بشه.

سپاس
 

ehsan6414

کاربر
2018-03-27
7
13
38
درود

متوجه نشدم که چرا باید مقاومت و خازن حذف بشه بعد اضافه بشه.

سپاس

عذرخواهی میکنم استاد فکرکنم سوالم رو بد نوشتم.
منظورم این بود در مداری که آقای امیر سجاد در پست شماره 58 گذاشته اند، اگر مقاومت R4 و خازن C2 را حذف کنیم بعد بریم سراغ مقاومت های R1 و R2 و مقدار یکیشون رو زیاد کنیم تا نور لامپ اندکی کم بشه، آخه تو مدارهای بعضی از لامپها خازن و مقاومت با چیپ های ال ای دی موازی نشده، گفتم از شما بپرسم اگه توی این مدار اون خازن و مقاومت که با چیپ های ال ای دی موازی شده (R4 و C2) را حذف کنیم مشکلی پیش نمیاد؟ با تشکر از شما، امیدوارم این دفعه تونسته باشم منظور خودم را خوب انتقال بدهم.
 

bahramh

کاربر vip
کاربر
2012-11-23
150
294
عذرخواهی میکنم استاد فکرکنم سوالم رو بد نوشتم.
منظورم این بود در مداری که آقای امیر سجاد در پست شماره 58 گذاشته اند، اگر مقاومت R4 و خازن C2 را حذف کنیم بعد بریم سراغ مقاومت های R1 و R2 و مقدار یکیشون رو زیاد کنیم تا نور لامپ اندکی کم بشه، آخه تو مدارهای بعضی از لامپها خازن و مقاومت با چیپ های ال ای دی موازی نشده، گفتم از شما بپرسم اگه توی این مدار اون خازن و مقاومت که با چیپ های ال ای دی موازی شده (R4 و C2) را حذف کنیم مشکلی پیش نمیاد؟ با تشکر از شما، امیدوارم این دفعه تونسته باشم منظور خودم را خوب انتقال بدهم.

با کسب اجازه از استاد شما نیاز به حذف خازن و مقاومت ندارید همون مقاومت سنس رو زیاد کنید کم کم تا حدی که حس کردید نور به مقدار کمی کمتر شده کافیه من دیروز ده تا لامپو با همین روش اصلاح کردم نیاز به حذف مقاومت یا خازن موازی نیست
 
با سلام
بنده هم چندین الیدی را با روشهای استاد عزیز تعمییر کردم که بعد از تست ده روزه بعضی ها جواب نداد در حد دو عدد
علت ان هم نیمسوز شدن الیدی های همجوار با الیدی سوخته میتواند باشد
سپاس فراوران از استاد ارجمند و دیگر عزیزان
 
و سلام دوباره
راهکار دیگری برای لامپ های الیدی و بخصوص پرژکتور ها دارم و چندین مورد را با روش فوق راه انداختم و الان حدود 50 یا 60 روز است که کار میکنند
که 2 عدد الیدی 30 وات و یک عدد پرژکتور 50 وات به مدت 50 روز مدام روشن هستند و اثاری از خرابی نیست اما با ارائه طرح فوق میخواهم نظر اساتید محترم را در عمر و کارکرد این راه کار را بدانم
 
بالا