كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی و تصویب آییننامه انتقال شماره میان اپراتورهای تلفنهمراه(mnp) را از دستور كار خود خارج كرد.
این كمیسیون به دلیل پروانهها، مجوزها، تعرفهها و دیگر برنامههایی كه در انتظار بررسی كمیسیون تنظیم مقررات هستند، تصویب این آییننامه را در اولویت ندانست و آن را مسكوت رها كرد.
این در حالی است كه بهرغم ارسال نظرات و پیشنهادهای اپراتورهای تلفنهمراه كشور به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای تدوین آییننامه انتقال شماره میان اپراتورها، كمیسیون تنظیم مقررات فعلا تصویب و اجرای آن را به تعویق انداخته است.
سرویس انتقال شماره تلفنهمراه، به مشتركان هر اپراتور در داخل یك كشور این امكان را میدهد كه بدون تغییر شماره خود، شبكه اشتراك تلفنهمراه خود را در داخل همان كشور تغییر دهند.
تدوین آییننامه انتقال شماره خطوط تلفنهمراه میان اپراتورها در ابتدای مطرح شدنش با مخالف دو اپراتور بزرگ تلفنهمراه كشور مبنی بر عدم توجیه آن در بازاری كه هنوز بر جذب تعداد بیشتر مشترك با یكدیگر رقابت میكنند و نه بر سر سرویسهای ارزش افزوده، با مخالفت روبهرو شد.
اما پس از اصرار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر تدوین هرچه سریعتر این آییننامه در دوره ریاست محمود خسروی در نهایت اپراتورها پیشنهادات و طرحهای خود را در این زمینه برای اعمال در آییننامه و اجرای آن ارایه كردند.
اكنون پس از پایان تدوین، كمیسیون تنظیم مقررات كه باید آن را تصویب و برای اجرا ابلاغ میكرد، آن را نیمهكاره رها كرده است تا در وقت دیگری به این آییننامه رسیدگی كند.
نیازمندیها و امكانات فنی اجرای این آییننامه، تعرفهها و قوانین مورد نیاز این سرویس از جمله مواردی است كه كمیسیون تنظیم مقررات باید آن را پیش از اجرا تعیین و سپس آن را به اپراتورها ابلاغ كند. از جمله نگرانیهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اجرای این آییننامه، اعمال ساز و كار كنترل منطقی روی این سرویس است تا مشتركان دائما و بدون دلیل به تعویض شماره و اپراتور خود اقدام نكنند.
این آییننامه پیش از این قرار بود همراه با اپراتور سوم تلفنهمراه در پروانه آن گنجانده شده و اجرا شود، تا به صورت همزمان از سوی تمامی اپراتورها اجرا شود و اصول رقابتی میان آنها به طور یكسان رعایت شود اما این امر محقق نشد.
ارایه این سرویس نیاز به قوانین رگولاتوری جدیدی دارد كه به مراتب مهمتر از نیازمندیها و الزامات فنی است كه با هدف افزایش رقابت در بازار تلفنهمراه كشور عرضه خواهد شد.
قابلیت انتقال شماره برای مشتركان به ویژه مشتركان تجاری مزایای مناسبی دارد زیرا نگرانی مشتركان برای اطلاع دادن شماره جدید به دوستان، اقوام و همكاران برطرف میشود و همچنین باعث صرفهجویی در برخی از هزینهها همانند هزینه تغییر كارت ویزیت، فاكتور و ... میشود. بیش از همه نگرانی شركتها و موسسات مختلف در مورد از دست دادن مشتریان قدیمی به دلیل تغییر شماره تلفن از بین میرود. همچنین مشتركان میتوانند با استفاده از این سرویس به راحتی برای استفاده از خدمات بهتر یا ارزان قیمتتر، اپراتور خود را تغییر دهند.
از آنجایی كه هدف اصلی ارایه این سرویس، افزایش رقابت برای عرضه خدمات است، به همین دلیل بسیاری از رگولاتورهای كشورهای پیشرفته اپراتورهای تلفنهمراه خود را موظف كردهاند تا در مدت زمانی كوتاه و تعیین شده خود را برای عرضه این سرویس تجهیز و هرچه سریعتر ساز و كار آن را نیز فراهم كنند.
فراهم كردن مقدمات انتقال شماره میان اپراتورها در آمریكا در حدود سال 1997 آغاز شد و اجرای آن در سال 2003 عملی شد. ژاپن نیز اجرای روش انتقال شماره تلفنهمراه را از سال 2006 آغاز كرده است. بر اساس تحقیقاتی كه در بازارهای ژاپن و هندوستان انجام شده است، بیش از 30 درصد از مشتركان این بازارها، در صورت امكان انتقال شماره، تمایل دارند كه اپراتور خود را تغییر دهند.
این كمیسیون به دلیل پروانهها، مجوزها، تعرفهها و دیگر برنامههایی كه در انتظار بررسی كمیسیون تنظیم مقررات هستند، تصویب این آییننامه را در اولویت ندانست و آن را مسكوت رها كرد.
این در حالی است كه بهرغم ارسال نظرات و پیشنهادهای اپراتورهای تلفنهمراه كشور به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای تدوین آییننامه انتقال شماره میان اپراتورها، كمیسیون تنظیم مقررات فعلا تصویب و اجرای آن را به تعویق انداخته است.
سرویس انتقال شماره تلفنهمراه، به مشتركان هر اپراتور در داخل یك كشور این امكان را میدهد كه بدون تغییر شماره خود، شبكه اشتراك تلفنهمراه خود را در داخل همان كشور تغییر دهند.
تدوین آییننامه انتقال شماره خطوط تلفنهمراه میان اپراتورها در ابتدای مطرح شدنش با مخالف دو اپراتور بزرگ تلفنهمراه كشور مبنی بر عدم توجیه آن در بازاری كه هنوز بر جذب تعداد بیشتر مشترك با یكدیگر رقابت میكنند و نه بر سر سرویسهای ارزش افزوده، با مخالفت روبهرو شد.
اما پس از اصرار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر تدوین هرچه سریعتر این آییننامه در دوره ریاست محمود خسروی در نهایت اپراتورها پیشنهادات و طرحهای خود را در این زمینه برای اعمال در آییننامه و اجرای آن ارایه كردند.
اكنون پس از پایان تدوین، كمیسیون تنظیم مقررات كه باید آن را تصویب و برای اجرا ابلاغ میكرد، آن را نیمهكاره رها كرده است تا در وقت دیگری به این آییننامه رسیدگی كند.
نیازمندیها و امكانات فنی اجرای این آییننامه، تعرفهها و قوانین مورد نیاز این سرویس از جمله مواردی است كه كمیسیون تنظیم مقررات باید آن را پیش از اجرا تعیین و سپس آن را به اپراتورها ابلاغ كند. از جمله نگرانیهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اجرای این آییننامه، اعمال ساز و كار كنترل منطقی روی این سرویس است تا مشتركان دائما و بدون دلیل به تعویض شماره و اپراتور خود اقدام نكنند.
این آییننامه پیش از این قرار بود همراه با اپراتور سوم تلفنهمراه در پروانه آن گنجانده شده و اجرا شود، تا به صورت همزمان از سوی تمامی اپراتورها اجرا شود و اصول رقابتی میان آنها به طور یكسان رعایت شود اما این امر محقق نشد.
ارایه این سرویس نیاز به قوانین رگولاتوری جدیدی دارد كه به مراتب مهمتر از نیازمندیها و الزامات فنی است كه با هدف افزایش رقابت در بازار تلفنهمراه كشور عرضه خواهد شد.
قابلیت انتقال شماره برای مشتركان به ویژه مشتركان تجاری مزایای مناسبی دارد زیرا نگرانی مشتركان برای اطلاع دادن شماره جدید به دوستان، اقوام و همكاران برطرف میشود و همچنین باعث صرفهجویی در برخی از هزینهها همانند هزینه تغییر كارت ویزیت، فاكتور و ... میشود. بیش از همه نگرانی شركتها و موسسات مختلف در مورد از دست دادن مشتریان قدیمی به دلیل تغییر شماره تلفن از بین میرود. همچنین مشتركان میتوانند با استفاده از این سرویس به راحتی برای استفاده از خدمات بهتر یا ارزان قیمتتر، اپراتور خود را تغییر دهند.
از آنجایی كه هدف اصلی ارایه این سرویس، افزایش رقابت برای عرضه خدمات است، به همین دلیل بسیاری از رگولاتورهای كشورهای پیشرفته اپراتورهای تلفنهمراه خود را موظف كردهاند تا در مدت زمانی كوتاه و تعیین شده خود را برای عرضه این سرویس تجهیز و هرچه سریعتر ساز و كار آن را نیز فراهم كنند.
فراهم كردن مقدمات انتقال شماره میان اپراتورها در آمریكا در حدود سال 1997 آغاز شد و اجرای آن در سال 2003 عملی شد. ژاپن نیز اجرای روش انتقال شماره تلفنهمراه را از سال 2006 آغاز كرده است. بر اساس تحقیقاتی كه در بازارهای ژاپن و هندوستان انجام شده است، بیش از 30 درصد از مشتركان این بازارها، در صورت امكان انتقال شماره، تمایل دارند كه اپراتور خود را تغییر دهند.